Den walisiske litteratur har navnlig udmærket sig inden for den lyriske genre. En levende mundtlig tradition skabt af skjalde (barder) kan spores tilbage til Cynfeirdd-barderne i 500-900-t., mens middelalderens Gogynfeirdd-barder var digtere fra den normanniske periode, hvis regler for traditionel walisisk lyrik satte standarden århundreder frem.
Omkring 1400-t. blev de 11 store og 300-400 år gamle prosaromancer, kendt som Mabinogion, nedskrevet. I 1400-t. konsolideredes desuden bardedysterne Eisteddfod, der havde været en del af den litterære kultur langt tidligere.
Med anglificeringen af Wales gennem 1500- og 1600-t. veg det uaccentuerede, "strenge" walisiske metrum til fordel for det accentuerede, "frie" metrum, der er almindeligt i engelsk lyrik.
Efter en forfaldsperiode skabte 1700-t.'s antikvariske bestræbelser fornyet interesse for den litterære tradition, og lignende genfødsler af fortiden ses både i det tidlige 1800- og 1900-t., sidstnævnte kendt som Bangor-skolerne efter sir John Morris-Jones (1864-1929), professor i walisisk ved Bangor University College.
Hos Dylan Thomas, der skriver på engelsk, forenedes i midten af 1900-t. den walisiske tradition med modernismens udtryk. Prosatraditionen, som ellers havde sat sig igennem i Mabinogion, forblev stort set uudnyttet, men med Daniel Owen (1836-95) kan en egentlig walisisk prosafiktion med stærkt naturalistisk islæt siges at være grundlagt.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.