Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz er et teater i Berlin med historisk udgangspunkt i den socialdemokratiske publikumsorganisation Freie Volksbühne i 1890, der havde til formål at bringe teatret ud til arbejderklassen under mottoet Die Kunst dem Volke ('kunsten ud til folket'). Organisationen var baseret på et abonnementssystem med enhedspriser. I begyndelsen måtte man leje sig ind på allerede eksisterende teatre (uropførelsen af Gerhart Hauptmanns Die Weber, 1893, dansk Væverne).

I 1914 fik man sit eget hus på Bülowplatz (i dag Rosa-Luxemburg-Platz) i Berlin, som var betalt med midler, der var samlet ind blandt abonnenterne. I 1915-1918 var Max Reinhardt dets leder. Efter 1. Verdenskrig blev organisationen splittet i en kommunistisk og en mere traditionelt socialdemokratisk fraktion. En radikal politisk linje gjorde sig snart gældende, som kulminerede med Erwin Piscators spektakulære, dokumentariske tidsdramaer i 1920'erne.

I 1937 blev organisationen Volksbühne opløst af nazisterne og huset ført videre af skuespilleren Eugen Klöpfer (1886 eller 1888-1950) som Theater am Horst-Wessel-Platz. Bygningen blev voldsomt beskadiget under luftbombardementer. Først i 1954 kunne den genopførte Volksbühne tages i brug igen, mens publikumsorganisationens opgaver nu forlængst blev varetaget af FDGB, DDR's ensrettede fagforeninger.

Volksbühne udviklede sig til en af Østberlins hovedscener med Brecht-eleven Benno Besson som chef i 1969-1977. Teatret, der siden 1992 er ledet af instruktøren Frank Castorf, var i perioden 1994-2003 også hjemsted for koreografen Johann Kresnik ( 1939-2019).

I Vestberlin grundlagde man en alternativ scene, Freie Volksbühne. Navnet spillede dels på den oprindelige publikumsorganisation, dels ville man understrege en kunstnerisk og politisk uafhængighed, som man ikke tillagde moderscenen i Østberlin. Ikke uden modstand udnævnte man i 1962 som teaterleder den tidligere kommunist Erwin Piscator, der efter sin tilbagevenden fra eksilet i USA havde arbejdet freelance på forskellige vesttyske teatre.

På Freie Volksbühne genoptog han i en mere disciplineret form sit engagement i dokumentarisk dramatik, som netop i begyndelsen af 1960'erne oplevede en renæssance i Vesttyskland på baggrund af nazitiden og de dermed forbundne fortrængninger: Rolf Hochhuths Der Stellvertreter (1963, dansk Stedfortræderen), Peter Weiss' Die Ermittlung (1965, dansk Forundersøgelsen) m.fl., en udvikling, der standsede med Piscators død i 1966. I perioden 1963-1992, da man mistede tilskuddet fra det offentlige og måtte lukke, spillede man i et teater, der i dag rummer Haus der Berliner Festspiele.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig