Ungarn - dans, I traditionel ungarsk dans ses indflydelse fra såvel Europa som Asien. Til de ældste danse hører kredsdanse udført af kvinder (karikázó), mandsdanse eller såkaldte par-springdanse (ugrós) og renæssancens improviserede mandsdanse, fx svinehyrdedans (kanásztánc), stokkedans (botoló) og sværddans (hajdútánc), som alle blev udført til sækkepibemusik.

Til de yngre danse hører verbunkos, en dans fra 1700-t., som oprindelig blev brugt ved rekruttering af soldater til hæren, og pardansen csárdás; i 1800-t. fik begge dansetyper status af nationaldanse og kom til at indgå som karakterdanse i balletopsætninger i en række andre lande.

I begyndelsen af 1970'erne opstod "dansehusbevægelsen" (táncház), der tog afstand fra de kommunistiske danseensembler og deres koreograferede opsætninger; inden for rammerne af táncház organiseredes uformelle dansesammenkomster, hvor ungdommen kunne mødes og i en så autentisk form som muligt indlære og udføre traditionelle danse til levende musik.

Et klassisk balletliv udfoldede sig i Budapest siden 1837 på nationalteatret og fra 1884 i statsoperaen. Trods påvirkninger fra både østlige og vestlige ballettendenser og gæstekoreografer har Ungarn fået et eget balletliv med koreografer som Gyula Harangozó (1908-74), László Seregi (1927-2012) og pædagogen Ferenc Nádasi (1893-1966).

Internationalt kendt var Aurel von Milloss (1906-88), der fra 1938 levede i Italien, men gæstede hjemlandet. I Pécs ledede Imre Eck (1930-99) 1960-68 Ballet Sopianae, hvor han med unge dansere skabte en avantgardeplatform; siden 1992 har kompagniets leder været István Herczog. Den folkelige dans løftes til professionel scenekunst i Ungarns statslige folkeensemble.

Læs mere om Ungarn.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig