Sværddanse og kædedanse med episke sangtekster, Reigen, er nogle af de ældste danse i det tyske kulturområde. På trods af kirkens forbud mod kredsdanse dansede man disse med spring og akrobatiske bevægelser foran kirken eller på kirkegården ved særlige lejligheder.

Fra 1100-t. indgik sværddans i lukket kreds ved forskellige ceremonier i håndværkerlavene. Under indflydelse af engelske modedanse bredte kontradanse sig i slutningen af 1600-t., specielt i den nordlige og i den centrale del af landet. Populære pardanse som dreher, deutsche og ländler, som blev danset i 1600-t., betragtes som valsens forgængere.

Den improviserede schuhplattler samt zwiefach og bandl blev bevaret indtil slutningen af 1900-t. Omkring 1850 havde wienervals (se vals), schottisch, mazurka og rheinländer udviklet sig til populære selskabsdanse.

I begyndelsen af 1900-t. fik Jugendbevægelsen og dens genopliven af traditionelle danse indflydelse på dansens udvikling; dette efterfulgtes i 1950'erne af en revivalbevægelse. I dag lever dansene overvejende i folkedanserforeninger og i hjemstavnskredse.

Ballet og fri dans

Når den klassiske ballet har udmærket sig i Tyskland, skyldes det i høj grad koreografer og dansere, der er kommet udefra. J.-G. Noverre fik 1760-66 store udfoldelsesmuligheder i Stuttgart, mens Filippo Taglioni (1777-1871) havde succes 1824-28 med datteren Marie Taglioni i Berlin, hvor også sønnen Paul Taglioni (1808-84) residerede som fast koreograf 1856-83.....Læs mere om ballet og fri dans i Tyskland.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig