Slusen er nu fuld, og kort efter åbnes sluseporten til næste sluse. Foto: Johannes Lundstrøm

.

Via sluserne ved Trollhättan løftes oceangående skibe op til Vänern, der er Sveriges største sø.

.

Slusen fyldes langsomt op med vand fra den højere liggende sluse. Foto: Johannes Lundstrøm

.

Trollhättan, industriby ved Göta älv 70 km nordøst for Göteborg; 46.467 indb. (2011). Elven, der er den vandrigeste i Sverige, danner her et fald på 32 m, som i middelalderen udnyttedes af kornmøller, siden hen af flere andre industrier.

I 1700-t. begyndte Christopher Polhem at anlægge en kanal med sluser, men pengemangel satte projektet i stå; dog fremstår Polhems sluse ved Oscarsbron endnu i dag som en seværdighed. I år 1800 kunne man omsider indvie det første kanal- og slusesystem; det er siden ændret flere gange. Nu kan skibe med et dybgående på 5,4 m gennemsejle Trollhätte kanals 84 km (hvoraf de 11 er gravet). Bl.a. på Fallens dag i midten af juli ledes vandet i perioder gennem det naturlige leje. To museer belyser hhv. kanalens historie og energiudvindingen.

Etableringen af kanal- og vandkraftanlæg (1910) medførte en stærk industrialisering og byvækst, og egnens kanal- og industrimiljøer er af stor kulturhistorisk værdi. Nu er Saab og Volvo byens to store dominerende virksomheder; Volvo Aero Corporation fremstiller avancerede komponenter til fly- og raketmotorer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig