Faktaboks

Thomas Ziehe
Født
1947

Thomas Ziehe, f. 1947, tysk pædagog, professor i pædagogik i Hannover fra 1982, i Frankfurt fra 1988 og på ny i Hannover fra 1993. Thomas Ziehe, der er inspireret af bl.a. J. Habermas' arbejder, er især kendt for sine tanker om menneskets kulturelle frisættelse i moderne tid; en dobbelt proces, som dels medfører usikkerhed over for de givne værdier, dels åbner for forandring, jf. Subjektive Bedeutung und Erfahrungsbezug (1977, da. Subjektiv betydning og erfaring, 1978).

Thomas Ziehe har tillige understreget de samfundsgivne rammers betydning for udviklingen af ungdomskulturen, bl.a. i Plädoyer für ungewöhnliches Lernen (s.m. H. Stubenrauch, 1982, da. Ny ungdom og usædvanlige læreprocesser, 1983).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig