Thomas Gainsborough

Faktaboks

Thomas Gainsborough
født:
1727
død:
1788

Johann Christian Bach, malet af Thomas Gainsborough, 1776. Johann Christian Bachs lærer Giovanni Battista Martini bestilte portrættet af sin elev til ophængning i Liceo Musicale i Bologna. Gainsborough, der var en nær ven af Londonerbach, malede to identiske portrætter af komponisten og forærede ham det ene. Museo Civico (Bibliografico Musicale), Bologna.

.

Thomas Gainsborough. Johann Christian Bach malet af Thomas Gainsborough, 1776. Johann Christian Bachs lærer Giovanni Battista Martini bestilte portrættet af sin elev til ophængning i Liceo Musicale i Bologna. Gainsborough, der var en nær ven af Londonerbach, malede to identiske portrætter af komponisten og forærede ham det ene. Museo Civico (Bibliografico Musicale), Bologna.

.

Thomas Gainsborough, 1727-1788, britisk maler. Under sin læretid i London (1740-45) stiftede Thomas Gainsborough bekendtskab med såvel den nye rokokostil fra Frankrig som den nederlandske landskabskunst fra 1600-t.

Efter hjemkomsten til Sudbury, Suffolk, og fra 1752 i Ipswich kombinerede han denne indsigt i en række portrætskildringer, fx af Mr. and Mrs. Robert Andrews (ca. 1748, National Gallery, London), hvor de portrætterede og deres klædedragt formes stofligt af lyset.

Senere malede han især portræthoveder og brystbilleder, men fik desuden betydning for udviklingen af gruppeportrættet i den særlige engelske variant conversation piece. Modellerne var egnens landadel og byens borgerskab.

Da Thomas Gainsborough i 1760 flyttede til Bath, kom hans kunder især fra overklassen. Hans portrætstil blev friere og mere malerisk som fx i portrættet af Viscount Kilmorey (1768, National Gallery, London) og i Den blå dreng (ca. 1770, Huntington Art Gallery, San Marino, Californien).

I 1760'erne indsendte han arbejder til officielle udstillinger i London, og i 1768 blev han stiftende medlem af Royal Academy. Han slog sig i 1774 ned i London, hvor han fra 1780 nød kongefamiliens gunst som portrætmaler.

I modsætning til J. Reynolds' mere formelle portrætstil var Thomas Gainsboroughs malerisk eksperimenterende. Han dyrkede mere uofficielt det romantiske landskabsmaleri i små farvefine studier.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig