The Kelmscott Press

John Ruskins "The Nature of Gothic" (1892) var blandt trykkeriets tidligste bøger sat med Morris "Golden Type".

.

Artikelstart

The Kelmscott Press, den britiske bogkunstner William Morris' privattrykkeri, virksomt 1891-98. William Morris ønskede med sine bogudgivelser at genoplive den fordring til kvalitetspræget håndværk, som efter de industrielle metoders indpas i bogproduktionen i midten af 1800-tallet var gledet ud af offentlighedens bevidsthed.

Han fik fremstillet eget, håndgjort papir, sine egne særligt designede bogskrifter, trykte sammen med en svend selv bøgerne, indbandt dem og satte dem til salg fra sit hjem. Hans heroiske indsats for det gode boghåndværk satte sig spor over hele den vestlige verden, hvor hans bøger blev "rollemodeller" for utallige privatpressers tilsvarende udgivelser. I Danmark for bl.a. Simon Bernsteen., som både besøgte Kelmscott Press i 1895 og samlede på Kelmscott-tryk, dels ved køb hos Morris' boghandler Frank Hollings i London og dels eftersendt direkte fra Kelmscott Press.

Kelmscott Press nåede at udgive 53 titler, hovedsageligt genudgivelser af berømte middelalder- og renaissanceværker; berømtest Morris' store folioudgave af The Works of Geoffrey Chaucer (1896). Hans udgaver er dog hovedsageligt berømte for deres kunstneriske udstyr, hvortil flere af tidens Arts and Crafts-kunstnere – bl.a. Sir Edward Burne-Jones og Walter Crane – bidrog med illustrationer, og han selv med træskårne randornamenter.

Stilen er "gotisk" og afspejlede Morris' personlige smag for 1400-tallets inkunabler. Det århundrede var også forbilledet for de to særlige bogskrifter, han lod fremstille. En nytegning af den venetianske bogtrykker Nicolas Jensons antikva, som han kaldte Golden Type, og en stilkopi af en gotisk skrift i to skriftgrader, som han navngav hhv. Troy og Chaucer.

Den gotiske skrift havde kun en kort succes, men førstnævnte Golden Type blev snart efter sin fremkomst i 1891 imiteret af skriftstøberier i hele den vestlige verden og stilkopierne indgik (under andre navne) nærmest som standardskrifter hos de talrige privatpresser, som blomstrede op frem til d. 1. verdenskrig.

Stadig i vor tid bruges både Golden Type og dens mange lignende Jenson-efterkommere – eksempelvis den "danske" Abrams Venetian – ganske meget, nu selvfølgelig til digital sats.

En oversættelse af Morris fra middelalderfransk, sat og trykt i hans Chaucer type i marts 1884. Formatet er det beskedne 16mo. Nogenlunde i størrelse som afbildningen her.

On the Friendship of Amis and Amile (1894)

Litteratur

  • Book Art and the Kelmscott Press. University of Maryland. University Libraries. En oversigt over de typografiske principper, William Morris skitserede for Kelmscott Press i den posthumt udgivne A Note by William Morris on his Aims in founding the Kelmscott Press (1895).
  • Halliday Sparling, H.: The Kelmscott Press and William Morris. Master Craftsman (1924). Franklin Classics, 2018.
  • The Ideal Book. Essays and Lectures on the Arts of the Book by William Morris. Ed. by Willam S Peterson. University of California Press, 1982

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig