Faktaboks

Tariq Ramadan
Født
26. august 1962
Tariq Ramadan 2011
Tariq Ramadan, 2011
Af .

Tariq Ramadan er en muslimsk tænker, filosof og debattør. I sit intellektuelle virke har han været optaget af muslimers vilkår og eksistens i Europa og af at reformere islamisk teologi og jura. Han er en af de betydeligste nulevende muslimske tænkere og har skrevet mere end 30 bøger, især på fransk og engelsk. At være Europæisk Muslim, oprindelig fra 1999, og Budbringeren fra 2008 foreligger på dansk.

Han bliver af mange set som kontroversiel og har siden 2017 været anklaget for voldtægt og seksuelle overgreb i Frankrig og Schweiz.

Baggrund og uddannelse

Tariq Ramadan er født i Genève, Schweiz, og er barnebarn af Hasan al-Banna, grundlæggeren af Det Muslimske Broderskab i Egypten. Hans forældre gik i eksil, da Gamal Abdel Nasser i begyndelsen af 1960'erne intensiverede undertrykkelsen af Broderskabet.

Ramadan har en mastergrad i filosofi og fransk litteratur og en ph.d.-grad i arabisk og islamiske studier fra Universitetet i Genève. Han har også studeret ved al-Azhar Universitetet i Cairo.

Virke og ansættelser

Han har undervist i islamiske studier ved universitetet i Freiburg, Tyskland, og ved Collège de Saussure i Genève.

I februar 2004 blev han tilbudt en stilling ved University of Notre Dame i USA, men blev nægtet indrejse af de amerikanske myndigheder. Efter en længere juridisk proces fik han i 2009 igen mulighed for at rejse til USA og holdt i foråret 2010 en række forelæsninger og deltog i debatter.

Fra 2005 har Tariq Ramadan været ansat ved Universitetet i Oxford, først som gæsteforsker ved St Antony's College og siden 2009 som professor i samtidige islamiske studier ved Fakultetet for Teologi og Religion. Denne stilling har han dog været midlertidigt fratrådt siden november 2017 efter gensidig aftale på grund af anklagerne om voldtægt og seksuelt misbrug.

Tariq Ramadan har derudover haft en lang række gæsteansættelser, bl.a. ved Erasmus Universitetet i Rotterdam i 2009. Han har også været direktør for forskningscenteret for islamisk lovgivning og etik ved Hamad Bin Khalifa University i Doha, Qatar, og har i en årrække været præsident for det Europæiske Muslimske Netværk, som er en interesseorganisation i Brussels.

På dansk og i Danmark

Forside af bogen At være europæisk Muslim
Forside At være Europæisk Muslim, @Hovedland

Tariq Ramadan har været på besøg i Danmark adskillige gange, senest i oktober 2017, hvor han bl.a. gæstede Professionshøjskolen Metropol. I 2007 holdt han foredrag i Politikens Hus, hvor det handlede især om Muhammed-tegningerne, og i 2002, hvor han gav fredagsbøn og tale om terrorangrebet 11. september 2001 og om sin bog, At være Europæisk Muslim, der var kommet på dansk i 2002.

I Danmark har især Islamisk-Kristent Studiecenter været platform for de samme holdninger, som Tariq Ramadan har gjort gældende. Islamisk-Kristent Studiecenter var også samarbejdspartner og med til tekstredaktionen, da Forlaget Hovedland udgav At være Europæisk Muslim med undertitlen ’Islamiske kilder i en europæisk sammenhæng’ i 1999.

Tariq Ramadans synspunkter

Euro-islam

Tariq Ramadan har i en række bøger og artikler gjort sig til talsmand for euroislam, en islamfortolkning udviklet i lyset af de erfaringer, muslimer har gjort og fortsat gør i det ikke-muslimske Europa. Her er Tariq Ramadans centrale synspunkt at fastholde, at langt det meste af europæisk kultur, ret og samfund ikke strider mod islamiske synspunkter. Tværtimod har han påpeget, at religionsfrihed, ytringsfrihed og forsamlingsfrihed har meget bedre vilkår i Europa, og derfor har islam som religion og muslimer som praktiserende også bedre vilkår i Europa end mange steder i Mellemøsten.

For Tariq Ramadan er euro-islam ikke som sådan et politisk projekt, men nærmere et etisk og teologisk engagement, som tager udgangspunkt i at forsone islams evige budskaber med muslimers nutidige situation i Europa. Dette arbejde kræver både en fagligt stærk kildekritik og kalder på et behov for reformation – eller nyfortolkning – af islam.

Kilder og kildekritik

Muslimers eget religiøse arbejde med islam bør ifølge Tariq Ramadan tage udgangspunkt i et kritisk syn på koranen og på de andre grundlæggende kilder til islam, især Hadith-samlinger og de levnedsbeskrivelser af profeten Muhammed, som er overleveret i den senere historiske tradition.

Om læsning af koranen hedder det hos Tariq Ramadan bl.a., at det at læse koranen handler om at læse med på intentionen og den bagvedliggende mening i teksten og netop ikke om at læse teksten ordret. Fortolkningsopgaven tilfalder alle generationer af muslimer i deres egen tid og sted, og meningen med teksten ændrer sig med læseren. Netop derfor er det vigtigt, at forholde sig historisk-kritisk til teksten og benytte alle de kritiske intellektuelle og videnskabelige værktøjer, som moderne, kritisk hermeneutik stiller til rådighed.

Islamisk ret og etik

For Tariq Ramadan er islamisk retstænkning et vigtigt udgangspunkt som metode og som kilde til intellektuel inspiration. Med den islamiske retstænknings metoder gør Tariq Ramadan op mange af de dogmatiske antagelser, der tit knyttes til islam, fx med et bogstavtro skriftsyn eller syn på kvinder, påklædning, og så videre. Med sin historisk-kritiske og metodiske brug af islamisk retslære gør Tariq Ramadan også op med behovet for en islamisk retspraksis. Det behov for et islamisk retssystem, der har været historisk, er der ganske enkelt ikke i det moderne Europa. Muslimer i vesten og Europa har rettigheder og muligheder, der gør de klassiske retsinstitutioner overflødige. Derfor har Tariq Ramadan også foreslået et "moratorium" på fx islamiske straffe, hvormed han mener en ubegrænset pause i brugen af den slags regler, i anerkendelse af at reglerne er historiske og ikke giver mening at bruge længere.

Reformation af islam

For Tariq Ramadan handler behovet for en reformation ikke så meget om at reformere selve islam, men om at muslimer bør ændre deres tankesæt i mødet med vesten og Europa, og i en kritik af de mange fejlfortolkninger og overgreb, som bliver gjort af muslimer i islams navn. Ramadan er i den henseende meget kritisk over for fx ISIS, Boko Haram og islamistiske terrorangreb i Europa. Tariq Ramadan blev en overgang omtalt som islams Martin Luther, men bruger ikke begrebet om sig selv. Når han taler om reform, så er det som en "radikal reform", der tager udgangspunkt i muslimers eget religiøse identitet og etiske udgangspunkt og læser teksten ind i det. Dermed bliver det radikale i Tariq Ramadans udgangspunkt, at han ikke sætter den abstrakte tekst over muslimers eget udgangspunkt.

Kritik for dobbelte standarder

I Europa betragtes han af mange med skepsis og er blevet beskyldt for dobbelte standarder, mens andre her mener at han blot konsekvent fastholder sit islamiske engagement. Det meste af kritikken regner Tariq Ramadan som mere eller mindre åbenlys repræsentant for det Muslimske Broderskab i Europa, og ser ham som talsmand for en "blød islamisme", hvormed menes en islamisme, der måske ikke vil, at islam skal være styreform, men i hvert fald have politisk indflydelse.

Hans synspunkter er blevet udsat for skarp kritik af lærde i den arabiske verden. Derfor er han officielt ikke velkommen i bl.a. Tunesien, Egypten, Saudi-Arabien, Syrien og andre lande, hvor han har kritiseret de udemokratiske regimer.

Anklager om seksuelle overgreb

Tariq Ramadan at conference in 2017
Tariq Ramadan til en konference i 2017, kort før sin fængsling i 2018
Af .
Licens: CC BY NC SA 4.0

Siden oktober 2017 har Tariq Ramadan været anklaget for adskillige seksuelle forbrydelser, bl.a. voldtægt og seksuelt misbrug.

I Frankrig kom i 2017 og 2018 mindst fire sager frem om Tariq Ramadans seksuelle adfærd, og i Schweiz er yderligere fire kvinder stået offentligt frem med anklager. Anklagerne dækker over misbrug af fortrolighed, seksuelle overfald og voldtægt på hotelværelser samt afpresning og manipulation af kommunikationen mellem Ramadan og kvinderne. Tariq Ramadan benægter anklagerne.

I januar 2018 blev Tariq Ramadan fængslet og i begyndelsen af februar 2018 formelt anklaget for to voldtægter. Han sad fængslet i ni måneder, mens det franske politi arbejdede på sagen. I 2020 var der fire aktive sager i Frankrig og en i Schweiz. I maj 2023 blev Tariq Ramadan frikendt for anklagerne i Schweiz, men der verserer stadig sager i Frankrig.

Tariq Ramadan har i mellemtiden erkendt flere tilfælde af utroskab, men nægter fortsat alle anklagerne. Han betegner selv sagerne som politisk og religiøse forfølgelse, som mest afspejler den voldsomme debat om islam i Frankrig og hans store offentlige profil.

Udvalgt bibliografi

På dansk

  • At være europæisk muslim – islamiske kilder i en europæisk sammenhæng (København: Forlaget Hovedland, 2002)
  • Budbringeren (København: Jyllands-Postens Forlag, 2008)

På engelsk

  • To Be a European Muslim: a Study of Islamic Sources in the European Context (Leicester, UK: Islamic Foundation, 1999)
  • Western Muslims and the Future of Islam (Oxford: Oxford University Press, 2004).
  • The Messenger: the Meanings of the Life of Muhammad (London: Allen Lane, 2007)
  • Radical Reform: Islamic Ethics and Liberation (Oxford: Oxford University Press, 2008)
  • What I Believe. (New York: Oxford University Press 2009)
  • Introduction to Islam (Oxford: Oxford University Press 2017)

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig