Sveriges jernbaner

Den første jernbane i Sverige var privatbanen mellem Nora og Ervalla, åbnet 1856. I begyndelsen blev der anlagt mange privatbaner, mens staten byggede hovedlinjerne mellem de store byer. Privatbanerne blev dog for hovedpartens vedkommende overtaget af staten i midten af 1900-tallet.

Med indsættelse af højhastighedstoget X 2000 i 1990 var Sverige det første nordiske land, der indsatte tog med hastigheder på 200 km/h.

Sverige har ca. 11.000 km normalsporet jernbane, hvoraf ca. 7500 km er elektrificeret; elektrificeringen begyndte allerede først i 1900-tallet, og i 1950'erne var alle vigtige strækninger tilsluttet. Af svenske strækninger kan nævnes Inlandsbanan, i dag en turistbane mellem Kristinehamn og Gällivare, og Malmbanan fra Luleå til Riksgränsen.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig