I kirken er der bevaret kalkmalede dekorationer i kor, hovedskib (bl.a. over hvælv) og kapel. Malerierne stammer fra forskellige perioder og repræsenterer både romansk og gotisk tid.
Det ældst bevarede kalkmaleri findes over hvælv, på den gamle triumfgavl. Dette er fragmenter af en kronfrise, udført i romansk tid før hvælvene blev opført i gotisk tid. Kalkmalerierne over hvælv er bevaringsværdige, da de giver et lille indblik i, hvordan den romanske kirke var udsmykket forud for opførelse af hvælvingerne.
Nede i kirken på vægge og hvælv i kor, skib og kapel er der i gotisk tid udført kalkmalede dekorationer, som stammer fra flere forskellige tidspunkter. Ældst i kirkerummet er et lille fragment fra omkring år 1400 på korets nordvæg. Det menes at være blevet malet efter hvælvingernes opførelse og viser en rest af en martyrscene med en knælende kvinde.
Et pompøst billede på korets nordvæg er udført omkring år 1435 og forestiller de Hellig tre kongers tilbedelse og Jesu Frembærelse i Templet. Det er omgivet af ornamentale dekorationer. Malerierne er malet af det såkaldte Kongstedværksted.
Omkring år 1475 udførtes et maleri på den østlige side af spidsbuen ind til kapellet. Dette er sikkert samtidigt med kapellets opførelse og forestiller den hellige Erasmus’ Martyrdød. Helgenen er nøgen, kun iført bispehue og lændeklæde. Han er placeret i en gryde med kogende olie, mens bødler vender tarmene ud af ham.
Malerierne i skibets og kapellets hvælv er alle fra de sidste årtier af middelalderen, altså sengotiske.
I kapellets hvælv er der store figurer i nederlandsk stil fra omkring 1500-1520. Figurerne har folderige dragter og store hovedbeklædninger, og skriftbånd svæver over deres hoveder. Neden under er der borter, som er udført i nærmest romansk stil. Kapellets malerier er udført af det såkaldte Bellingeværksted.
Malerierne i skibets og korets hvælv er lidt yngre end malerierne i kapellet. De dateres til omkring år 1520. Her findes der figurbilleder og planteslyng, rankeslyng og tovsnoninger. Malerierne er udført af det såkaldte Karmeliterklosterværksted.
Kalkmalerierne nede i kirkerummet er meget bevaringsværdige, da udsmykningerne stammer fra forskellige perioder og er udført af forskellige værksteder. Heraf må især fremhæves et særligt motiv fra Kongstedværkstedet af Jesu barndom og dagligliv, samt den fulde udmaling af Jesu barndomshistorie i kapellets hvælv.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.