Slovenien - massemedier

Artikelstart

Slovenien - massemedier, De slovenske medier hørte til de mere åbenmundede i Eksjugoslavien, og de spillede en vigtig rolle ved selvstændigheden i 1991. I 2005 udkom otte dagblade inkl. en sportsavis. Det mest indflydelsesrige, Delo, blev grundlagt 1959 som organ for kommunistpartiet, men er nu uafhængigt (oplag 2005 ca. 87.000). Det største er tabloidavisen Slovenske novice (grdl. 1991, oplag ca. 100.000). Begge aviser ejes af samme selskab. Nyhedsbureauet STA er grundlagt i 1991. Det statslige RTV Slovenija har tre landsdækkende radiokanaler og to nationale tv-kanaler. Desuden er der tv-kanaler for både det italienske og det ungarske mindretal. Der findes en del private radio- og tv-kanaler, som alle er reklamefinansierede; de største private tv-kanaler er POP TV og Kanal A. Størstedelen af husstandene kan modtage kabel- og satellit-tv. Mediebilledet var i begyndelsen af 2000-t. præget af en række opkøb i branchen.

Læs mere om Slovenien.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig