Slovakisk film

Først i 1950'erne fremkom en egentlig slovakisk filmkunst, og slovakisk film vedblev at stå i skyggen af den tjekkiske. Gennembrudsværket var Pavol Bieliks (1910-83) Štyridsät'štyri (1957, De 44), der fortæller om en opstand blandt slovakiske soldater under 1. Verdenskrig.

Under 1960'ernes ny bølge var de væsentligste slovakiske instruktører Štefan Uher (1930-93) med den symbolistiske Organ (1963, Orglet) og Juraj Jakubisko (f. 1938) med den tragikomiske Kristove roky (1967, Kristus-årene); siden kan nævnes Dušan Hanák (f. 1938) med Ružové sny (1976, Rosenrøde drømme) og den unge Martin Šulík (f. 1962) med bl.a. den Oscar-nominerede Všetko čo mám rád (1992, Alt, hvad jeg kan lide).

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig