Se og Hør

.

Se og Hør er et dansk ugeblad udgivet af forlagskoncernen Aller. Se og Hør blev grundlagt med titlen Det ny Radioblad i 1940, men skiftede navn i 1953 med tv's fremkomst.

Indholdet har fra begyndelsen været præget af underholdningsbegivenheder og de kendte fra især medieverdenen, herunder privatlivs- og sladderstof. Se og Hør definerer sig som mere frækt og pågående end hovedkonkurrenten Billed-Bladet. Desuden indeholder det programstof og -oversigter.

Oplaget var i 1959 på over 200.000, men faldt siden noget; efter en omlægning til mere billedstof om kendte personer steg oplaget igen og nåede i 1996 ca. 320.000. Det er siden faldet efter fremkomsten af billigere ugeblade i 1997. Oplaget var i 2014 på ca. 86.000.

I 2014 kom det til offentlighedens kendskab, at Se og Hør havde betalt en IBM-systemoperatør, som arbejdede hos PBS/Nets, for at have udleveret kreditkortoplysninger om offentligt kendte danskere 2008-2012. Oplysningerne blev anvendt til artikler i Se og Hør. Dette førte i 2016 til en retssag.

En svensk udgave med navnet Se & Hör blev grundlagt i 1994 ved en sammensmeltning af ugebladene Hänt i Veckan (grundlagt i 1964) og Röster i radio-TV (grundlagt i 1932). Udgivelsen blev standset i 2014 til fordel for en genoplivning af Hänt i Veckan.

Det norske Se og Hør, grundlagt i 1978, er et af Norges største ugeblade; internetudgaven blev lanceret i 2006.

Eksterne links

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig