Sk 60 jetovergangstræner fra 1963.

.

Saab SK 60 AS, Saab 105, svensk militærfly udviklet af Saab AB. Flyet har primært været benyttet som træningsfly i det svenske flyvevåben siden 1967, og en eksportudgave under navnet Saab 105 har tillige været anvendt af det østrigske flyvevåben siden 1970'erne.

Saab SK 60, der fløj første gang 29.6.1963, har en overliggende vinge, to jetmotorer og kan nå en højde på 10.000 m og en tophastighed på 890 km/t. Flyene var oprindeligt udstyret med to franskudviklede Turboméca Aubisque-turbojetmotorer licensfremstillet i Sverige under betegnelsen RM9 (Reaktionsmotor 9). I 1988 besluttede flyvevåbnet at opdatere flyene, så de kunne gøre tjeneste i mange forskellige roller i mange år endnu. I 1993 blev SK 60 opgraderet med kraftigere og støjsvagere RM15-motorer, der var Flygvapnets betegnelse for Williams-Rolls' FJ44.

Der findes et utal af modeller lige fra en let angrebsudgave udstyret med kanon- og raketophæng under vingerne til nærstøtte af jordstyrker, til en rekognosceringsudgave med en ”fotonæse” indeholdende kameraudstyr, til en firepersoners civil udgave beregnet til persontransport. Den sidste civile udgave slog dog aldrig igennem og blev taget ud af modelprogrammet, før den kom i serieproduktion. Det svenske flyvevåben har modtaget 150 fly af typen Saab SK 60, hvoraf ca. 50 stadig benyttes til trænings- og forbindelsesopgaver i 2015. Sverige påregner at udfase de sidste af typen efter 2017. Seks Saab SK 60 anvendes af opvisningsholdet Team 60.

Saab SK 60-modeller
SK 60A Et tosædet trænings- og forbindelsesfly og det mest udbredte fly.
SK 60B Et let ildstøttefly og helikopterjæger med gyrostabiliseret sigte og Rb 05 radiostyrede missiler.
SK 60C Et fotorekognosceringsfly med et Fairchild KB-18 kamera i næsen og båndoptager.
SK 60D Et firesædet forbindelsesfly uden katapultsæder.
SK 60E En SK 60D med instrumentering til at træne trafikflyvere.

I 1967 udviklede man en speciel eksportudgave Saab 105 XT, som var et væsentligt kraftigere bygget fly, som var i stand til at bære betydeligt større brændstofbeholdning, ligesom det kunne bære tunge bomber og missiler. Flyet kunne bære op til 2000 kg. ydre last. Nye kraftigere motorer var af typen General Electric J-85 17B. De 40 Saab 105OE, der i 1970'erne leveredes til Østrig leveret til brug for både angrebs- og rekognosceringsopgaver, var baseret på Saab 105 XT. Saab 105OE har General Electric J85-turbojetmotorer. Det østrigske flyvevåben har ved flere lejligheder ønsket at erstatte flyene med noget nyere og mere tidssvarende, men har endnu ikke fundet en værdig afløser.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig