Rudolf Hruska

Faktaboks

Rudolf Hruska
født:
2. juli 1915
død:
4. december 1995

Rudolf Hruska, 2.7.1915-4.12.1995, østrigsk ingeniør og bildesigner. Han tog afgangseksamen fra Wiens Ingeniørinstitut i 1935 og arbejdede derefter i det sydlige Tyskland for traktor- og lastbilsfabrikken Magirus.

I 1938 blev Rudolf Hruska ansat hos Ferdinand Porsche og var bl.a. involveret i en del af udviklingen af den første Volkswagen (KdF-Wagen). I 1942 blev han flyttet over i et projekt omkring den tyske Tiger-kampvogn.

Efter 2. Verdenskrig arbejdede Rudolf Hruska med Cisitalia Grand Prix-raceren, som Ferdinand Porsche havde designet. Derefter var han ved den italienske stats mekanikfabrik Finmeccanica 1951-54 som rådgivende ingeniør og kom derved tæt på Alfa Romeo.

Snart deltog han i udviklingen af Alfa Romeos model 1900, og i 1954 blev han teknisk chef ved Alfa Romeo, hvor han kom til at beskæftige sig med så forskellige ting som chassiser og karosseridele til lastbiler tillige med arbejdet omkring personbilen Giulietta.

I 1959 gennemgik Alfa Romeo en reorganisering, hvad der ikke passede Rudolf Hruska, der nu var blevet ledende afdelingschef sammen med bl.a. Franco Quaroni. De to forlod firmaet og begyndte fra 1960 at arbejde for den franske bilfabrik Simca.

Rudolf Hruska havde dog samtidig opgaver for Fiat, hvor han var med til at udvikle deres 124- og 128-modeller. I 1967 blev Hruska lokket tilbage til Alfa Romeo, hvor han kom til at stå for designet af den nye Alfasud-model samt anlægget af Alfa Romeos fabrik ved Pomigliano d'Arco uden for Napoli.

I 1974 var Rudolf Hruska tilbage i Alfa Romeos hovedkvarter i Arese, og her fik han ansvaret for design, research og udvikling af alle Alfa Romeos produkter. Han gik på pension som 65-årig i 1980, men fortsatte helt op i 1990'erne med at tage del i design- og udviklingsgruppen for biler, I.DE.A., i Torino.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig