Pinen og Plagen
Færgerne Pinen og Plagen krydser hinanden på Salling Sund i marts 1973.
Pinen og Plagen
Af /Ritzau Scanpix.

Pinen og Plagen, granitmonument af Sten Jensen. Monumentet står som minde om overfarten og færgerne, der hvor det gamle færgeleje lå på Salling-siden.

.

Pinen og Plagen er navnene på de to færgesteder ved den gamle færgerute mellem Salling og Mors, Pinen på Salling og Plagen på Mors. Ruten over sundet er ældgammel og ligger, hvor sundet er smalt. Men den sygnede hen, da Nykøbing Købstad i 1873 indsatte dampfærge direkte mellem Glyngøre og Nykøbing Mors. Denne overfart blev i 1885 overtaget af DSB, der fra 1889 drev den som jernbanefærgerute.

I 1924 genåbnede et privat aktieselskab den gamle rute Pinen-Plagen med en lille nybygget bilfærge. Det skete i protest mod DSB, som ikke ville yde bilisterne rimelige overfartsmuligheder på Glyngøre-Nykøbing-ruten.

Pinen-Plagen udviklede sig til en af Danmarks travleste bilfærge-overfarter, der i 1976 beskæftigede de fem færger "Pinen", "Plagen", "Sallingsund", "Legind Bjerge" og "Gammelør". Ruten overførte da 633.000 biler, kun overgået af Halsskov-Knudshoved og Helsingør-Helsingborg.

Ruten blev afløst af Sallingsundbroen i 1978.

De gamle færgelejer i Pinen og Plagen er nu fuldstændigt borte, men til minde om overfarten og færgerne er der rejst et granitmonument udført af den lokale kunstner Sten Jensen, hvor færgelejerne lå på Pinen-siden.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig