Faktaboks

Per Lütken

Per Erik Lütken

Født
10. november 1916, København
Død
10. februar 1998
Per Lütken
Per Lütken i tegnestuen.
Af /photo©ErlingMandelmann.ch.

Per Lütken var en dansk glasdesigner og kunstnerisk leder på Holmegaard Glasværk gennem mere end 50 år, en stilling han bestred fra 1942 og helt frem til sin død i 1998. Han var i disse år med til at præge dansk glasdesign både i kraft af sin person og sit karakteristiske designudtryk.

Per Lütkens mange ofte robuste glasservicer, skåle og vaser i klart og farvet glas er gerne formet, så materialet i sig selv får en fremtrædende plads, og man fornemmer glassets vej fra flydende masse til størknet form.

I løbet af sin lange karriere som glaskunstner designede Per Lütken langt over 3000 forskellige glas, og han står som en af Danmarks største glasdesignere. Han deltog i glasudstillinger både nationalt og internationalt og fik i 1994 fik Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfonds hæderslegat.

Per Lütken huskes særligt som en fornyer af drikkeglasset og som en designer med et stærkt blik for samtidens designmæssige tendenser.

Per Lütkens uddannelse og tidlige karriere

Per Lütken var oprindelig malersvend og blev siden uddannet ved Skolen for dansk kunsthåndværk 1932-1938, der var stiftet og ledet af maler og håndværkslærer Jens Møller-Jensen. Direktør for Holmegaard Glasværk Christian Grauballe søgte en ny kunstnerisk leder, og kontaktede Møller-Jensen, som pegede på den 25-årige Per Lütken, der tiltrådte som kunstnerisk leder i 1942.

De første år på Holmegaard Glasværk

Lütken havde ikke beskæftiget sig med glas, før han kom til Holmegaard Glasværk, og det tog noget tid, før han for alvor trådte i karakter som glasdesigner. Hans forgænger som kunstnerisk leder på glasværket, Jacob E. Bang, var begyndt at lade sig inspirere af, hvordan glasset arbejdede i flydende form, og Per Lütken fortsatte disse eksperimenter, baseret på en vision om det flydende, varme glas, der stivner i sin bevægelse.

1950-1970: organisk formede glasdesign

I 1950’erne opstod en ny international stil, den organiske modernisme. Designere som Frank Lloyd Wright og Alvar Aalto gav design og arkitektur organisk flydende former, inspireret af naturen. På denne baggrund fandt Per Lütken i løbet af 1950’erne og 1960’erne sin stilmæssige retning med både brugsglas og unikaglas i bløde, organiske former.

Per Lütken blev en dansk eksponent for 1950’ernes organiske design. Samtidig udsprang hans levende bløde former også af en respekt for glassets flydende form, før det stivner i sin bevægelse under afkølingen. I mange af hans glas er der derfor en høj grad af eksperiment og formgivning, hvor glassets materialitet får lov at bestemme det endelige udtryk.

Arne – Provence

Provence

Provenceskålen, designet af Per Lütken for Holmegaard Glasværk. Et af Per Lütkens mest ikoniske værker, der blandt andet findes i Victoria & Albert Museums samling i London, UK.Skålen er fremstillet ved hjælp af den ”selvblæste” teknik.

Lanceret i 1955 under navnet Arne, opkaldt efter Holmegaard Glasværks direktør Arne Boas. Relanceret i 1982 under navnet Provence og stadig i produktion. I dag produceres Provenceskålen af Rosendahl Design Group.

Provence
Rosendahl Design Group.

Et eksempel er skålen Arne fra 1955. Skålens form er skabt i den såkaldte "selvblæste" teknik. Her udnytter man, at dampen fra en våd plade, som glasset holdes ned imod, blæser glasemnet op af sig selv. Det var dog først, da skålen blev relanceret i 1982 under et nyt navn, Provence, at den for alvor slog an og blev en moderne klassiker også uden for Danmarks grænser.

Bruddet med funktionalismen

Påvirket af de muligheder nye syntetiske materialer kunne byde på – og de primærfarver og skulpturelle former, den nye stilretning popart introducerede – begyndte 1960’ernes designere at afvige fra funktionalismens idealer, og en ny stil opstod.

For Per Lütken, der havde stor opmærksomhed på tendenser inden for design, betød dette, at hans glasdesign fik kraftigere kulører, og de traditionelle designmæssige former blev udfordret.

Serien Caranaby

Carnabyserien blev lanceret i 1968, og de klare, iøjnefaldende farver og former lå stærkt i forlængelse af popkunsten form- og farvesprog. Glassene var lavet i overfangsteknik, hvor flere farvede glasmasser krængedes ud over hinanden, så farverne lå lagvis.

Per Lütkens drikkeglas

Udstillingen “Drikkeglasset i 300 år” på Louisiana i 1961 blev af afgørende betydning for Per Lütken. Han fordybede sig herefter i designet af det perfekte drikkeglas. Lütkens mest kendte drikkeglas er serierne Perle, Skibsglas og Ideelle.

Andre væsentlige drikkeglasservicer fra Per Lütkens hånd er Tivoli Copenhagen (1968), Glas nr. 5 (1970) og Charlotte Amalie (1980).

Glasset Perle

I 1966 kom glasset Perle på markedet. Det var opdrevet (udvidet/formet i fri hånd), fremstillet uden klipning af kanten og med hul fod ligesom 1600-tallets barokke drikkeglas. Perle fik ikke den store kommercielle succes, men var en forløber for mange af de såkaldt ”læbevenlige” drikkeglas med blød drikkerand, som Per Lütken designede op igennem 1970’erne og 1980’erne.

Serierne Skibsglas og Ideelle

Skibsglas

Skibsglas, designet af Per Lütken for Holmegaard Glasværk. Lanceret i 1971 og stadig i produktion. I dag produceres Skibsglas af Rosendahl Design Group.

Skibsglas
Rosendahl Design Group.

Serien Skibsglas fra 1971 blev en af Holmegaard Glasværks største salgsartikler og bliver stadig produceret i dag. Skibsglas var ikke opdrevet som Perleserien, men den bløde drikkerand var bevaret, fremstillet ved varm afsprængning, hvorved randen samtidig forsmeltes.

Også serien Ideelle fra 1978 var, som navnet antyder, så tæt på det ideelle drikkeglas, som Per Lütken på daværende tidspunkt syntes, at man kunne komme. Det havde en mindre kraftig drikkerand end de foregående glas. Ideelle og Skibsglasserien blev nogle af Holmegaard Glasværks og dermed Per Lütkens største successer.

1970-1990: udforskning af glassets materialitet

På det kommercielle felt skabte Per Lütken i årene 1970 til 1990 glasservicer til Holmegaard Glasværks katalog eller på bestilling. Arbejdet fortsatte op gennem 1990'erne, dog primært i form af varianter over tidligere glasdesign.

Parallelt med det kommercielle spor, arbejdede Per Lütken også mere eksperimenterende med nye glasserier, der var rå og tunge i deres stilmæssige udtryk. Han begyndte at arbejde med farvet menge (bestanddele, herunder kemiske, der indgår i glasmassen) og farvede glasstykker i glasmassen, og nye formmæssige teknikker blev også prøvet af. Disse tiltag faldt godt i tråd med samtidens designudtryk, der tenderede mod det naturlige og rustikke, men også legende i sin form.

Lava

Et eksempel er serien Lava, der blev blæst ned i en våd lerform, udformet af Per Lütken. De første glas i den nye teknik var i mørke farver, men teknikken blev også brugt til krystalskåle, hvor overfladens ujævne glastykkelser skabte spændende optiske virkninger. De senere udgaver af Lava beregnet til produktion blev blæst i træforme skabt til formålet.

Laguna

Også Per Lütkens udslyngede arbejder er typiske for hans arbejde med glassets materialitet. Eksempelvis de store Lagunaskåle fra 1980’erne. Ved udslyngning blæses glasset ikke ud, det slynges ud, og det er dermed centrifugalkraften, der bestemmer formen.

Lütkens indflydelse på dansk brugsglasdesign

Som kunstnerisk leder udviklede og opdaterede Per Lütken Holmegaard Glasværks kunstneriske linje, ikke mindst i kraft af den kreds af dygtige designere, som han inviterede til glasværket.

Under Per Lütkens ledelse blev mange af samtidens store designere tilknyttet glasværket i kortere eller længere perioder. Torben Jørgensen, Verner Panton, Anja Kjær, Christer Holmgren, Grethe Meyer, Sidse Werner og Allan Scharff er kun et lille udsnit af alle de mange talentfulde designere, der satte deres præg på Holmegaard under Per Lütkens kunstneriske ledelse.

Per Lütken forsøgte sig aldrig selv med at puste glas, men hans fornemmelse for glassets muligheder var mangfoldig og svigtede aldrig. Lütken designede og bidrog i et tæt samarbejde med glasmagerne til danske brugsglas æstetiske udtryk og formgivning.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig