Peking-Paris 1907, Peking to Paris, langdistancevæddeløb for biler fra Peking (Beijing) til Paris, gennemført 1907, 1997, 2007 og 2010.

I 1907 udfordrede den franske avis Le Matin de europæiske bilproducenter til at vise, hvad den moderne bil kunne præstere udover at køre væddeløb på lukkede baner eller på det veludviklede franske vejnet.

Udfordringen lød på at køre de 15.000 km fra Beijing til Paris, hvoraf halvdelen af strækningen var helt uden vejnet. Ruten skulle gå via Mongoliet, det centrale Sibirien, Moskva, Sankt Petersborg og Berlin. Benzin på det meste af ruten fandtes ikke og måtte derfor udlægges i forvejen.

Der meldte sig fem deltagervogne: En italiensk Itala med 7-litersmotor kørt af prins Luigi (Scipione) Borghese (1871-1927), to franske Dion Bouton, en hollandsk Spyker samt en fransk trehjulet Contal, der kun nåede kanten af Gobiørkenen, hvor den udgik af mangel på tilstrækkelig motorkraft.

De fire øvrige køretøjer nåede alle frem til Paris i god behold. Scipione Borghese vandt og var kun fire uger om turen. De øvrige nåede frem et par uger efter. De politiske forhold satte snart en stopper for en evt. genoptagelse af væddeløbet, som først blev gentaget i 1997, hvor ruten dog måtte ændres til at gå syd om Tibet.

Først i 100-året for løbet (2007) fulgte man den originale rute. Blandt de over 100 deltagere var en original Itala fra 1907. Deltagergebyret beløb sig til ½ mio. kr. pr. vogn, og turen tog godt en måned.

I 2010 gennemførtes The 2010 Peking to Paris Motor Challenge med ca. 120 deltagende biler.

Hjemmeside for The 2010 Peking to Paris Motor Challenge

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig