P.C. Skovgaard

P.C. Skovgaard. Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen, 1857. Olie på lærred. I 1854-55 besøgte Skovgaard første gang Italien, og fik selskab af W. Marstrand og Høyen. Rejsen fik stor betydning for Skovgaard, som efter hjemkomsten malede sit mest kendte værk Bøgeskov i maj, 1855. Det har storhed og fylde, og er udtryk for en danskhed, der, som det ofte har været fremhævet, modsvarer strofen Frejas sal i Oehlenschlägers nationalsang. Skovgard havde evne for at karakterisere de forskellige træarter og stræbte efter at gøre træerne høje og monumentale, bl.a. ved at holde staffagefigurerne, børn og dyr, under horisontlinien (Weilbach). Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

P.C. Skovgaard. Udsigt over Canal Grande i Venedig. I baggrunden S. Maria della Salute, 1854. Olie på lærred. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

P.C. Skovgaard, fotograferet som ældre.

.

P.C. Skovgaard. Blegeplads under store træer, 1858. Olie på lærred. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

P.C. Skovgaard. Caroline Dalgas og Jeanina Stampe på Nysø havetrappe, 1855. Olie på lærred. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

P.C. Skovgaard Udsigt over Skarre Sø, 1845. Olie på lærred. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

P.C. Skovgaard, Sommereftermiddag ved indsø, 1859. Nivaagaards Malerisamling.

.

P.C. Skovgaard, Peter Christian Skovgaard, 1817-1875, dansk maler. På Kunstakademiet 1831-45 var Skovgaard elev af bl.a. J.L. Lund, men blev også påvirket af C.W. Eckersberg; samtidig blev han udlært malersvend (1835).

P.C. Skovgaard knyttede sig i 1830'erne til bl.a. J.Th. Lundbye og Dankvart Dreyer, der sammen udgør et tyngdepunkt i guldalderens landskabsmaleri, præget i national retning af kunsthistorikeren N.L. Høyen.

Skovgaard studerede den klassiske europæiske landskabskunst, hvilket forklarer hans billeders storladne, ofte monumentale udtryk. Naturstudiet var grundlæggende for hans landskabsopfattelse; derom vidner friskheden i en række skitser fra det veldokumenterede sommerophold med Lundbye i Vejby 1843.

Motiverne fandt han oftest på Sjælland, især om foråret og sommeren, fx Udsigt over Skarresø (1845, Statens Museum for Kunst) og flere billeder fra Møns Klint. 1854-55 opholdt han sig i Italien; inspiration fra Claude Lorrains billeder kom til udtryk i fx Sommereftermiddag ved en indsø (1859, Nivaagaard). Med de centrale værker Bøgeskov i maj (1857) og Blegeplads under store træer (1858, begge Statens Museum for Kunst) kom der en ny bredde og fylde i hans kompositioner.

Efter en rejse i 1862 blev hans værker under indtryk af fransk og engelsk landskabskunst mere dramatiske, og koloritten fik større tyngde, fx Sommereftermiddag med en bortdragende regnbyge (ca. 1862-74).

P.C. Skovgaard malede tillige fremragende portrætter af bl.a. J.Th. Lundbye (1841, Statens Museum for Kunst) og N.F.S. Grundtvig (1847, Frederiksborg). Han malede også sine børn, Susette (Holten), Joakim og Niels; hustruen, Georgia Skovgaard (1828-68), var kunstbroderer. Han modtog 1845 Thorvaldsens Medalje.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig