Otto Dix var en tysk maler og grafiker. Efter krigstjeneste under 1. Verdenskrig udviklede Dix den nøgterne erkendelse, at der ikke fandtes en "bedre" verden, hvorefter han som med en kirurgs dissektionskniv gav sig til at afbilde "denne" verden grotesk og satirisk.
Otto Dix
Faktaboks
Wilhelm Heinrich Otto Dix
- Født
- 2. december 1891, Untermhaus, Tyskland
- Død
- 25. juli 1969, Singen, Tyskland
Dix' uddannelse og udvikling
Efter uddannelse på kunsthåndværkerskolen i Dresden i årene 1910-1914 arbejdede Dix i en senekspressionistisk stil under indflydelse af tidens strømninger. Efter en kort, men vigtig forbindelse med Dadabevægelsen omkring 1920 begyndte han at arbejde med collage og udviklede de såkaldte Zerrbilder ('vrængbilleder'), storby- og menneskefantasmer som fx Die Skatspieler (1920, Neue Nationalgalerie, Berlin). En ny fase i Dix' udvikling opstod i Düsseldorf, hvor han i perioden 1922-1925 arbejdede i akvarel og skabte omkring 400 mesterlige værker.
Der Krieg
Dix udførte fra 1923 til 1924 en serie raderinger Der Krieg ('Krigen') på 50 blade, der skildrede grusomhederne under 1. Verdenskrig. Serien kan sidestilles med spanske Goyas rædselsskildringer i raderingsserien Los Desastres de la Guerra ('Krigens katastrofer') udført omkring hundrede år tidligere.
Neue Sachlichkeit
I 1925 flyttede Otto Dix til Berlin og blev sammen med George Grosz den vigtigste eksponent for kunstretningen Neue Sachlichkeit. Han skildrede som mange af sine samtidige inden for teater og litteratur samfundets yderpunkter: krigsinvalider, tiggere, skøger, alfonser og de nyrige udbyttere og deres livsform. Særligt portrætterne udgør et vidunderligt billedgalleri af Weimarrepublikkens ekstremer, fx Journalisten Sylvia von Harden (1926, Musée national d'art moderne, Paris), en saglig karakteristik af en persons psykiske tilstand.
Entartet og sene år
Otto Dix var i årene 1927-1933 professor ved kunstakademiet i Dresden, hvorfra han blev afskediget ved nationalsocialisternes magtovertagelse. Hans værker blev erklæret for entartet, og han flyttede efterfølgende til Bodensee. Under 2. Verdenskrig arbejdede han med et neutralt landskabsmaleri og forskellige temaer i de gamle mestres stil.
I efterkrigsårene, i det delte Tyskland, havde Otto Dix vanskeligt ved at finde sig til rette mellem den vesttyske internationale abstraktion og den østtyske socialistiske realisme. Hans sene værk blev en videreudvikling af den ekspressionistiske udtryksform, han havde arbejdet med tidligere og han skabte adskillige vigtige værker.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.