Strykjärnet
Norrköping. Det gamle bomuldsspinderi Strykjärnet i Motala ström huser i dag Arbetets museum. Bygget blev opført 1916-17 efter tegninger av Folke Bensow.
Af .
Licens: CC BY NC ND 2.0

Norrköping er en svensk industri-, handels- og havneby 130 km sydvest for Stockholm med 98.100 indbyggere (2020), heraf et mindretal af finner. Byen ligger på begge sider af Motala ström, som forbinder søen Glan med Bråviken på Østersøkysten. Hovedvejen og -jernbanen Malmø-Stockholm går gennem byen.

Faktaboks

Etymologi
Byens navn: 1283 Norkøponge, af svensk norr 'nord' og köping 'handelsplads'.

Industrien er alsidig med bl.a. papir- og papirmasse-, elektronik- (Ericsson) og maskinindustri. Byen har egen lufthavn og en af landets største oliehavne. Linköpings universitet har etableret Campus Norrköping med flere fakulteter. Kommunikationskoncernen Ericsson driver et udviklingsinstitut, men firmaets fabriksvirksomhed er nedlagt. Et andet forskningsmiljø er Acreo-instituttet for elektronik og optik. En lang række virksomheder inden for logistik- og transportområdet har også etableret sig i Norrköping. Flere statslige institutioner er placeret i Norrköping, således Sjöfartsverket, Kriminalvårdsstyrelsen, Luftfartsverket og Indvandrarverket.

Den gamle bydel rummer endnu nogle større købmandsgårde fra 1700- og 1800-tallet. Norrköping museum rummer en fin samling af svensk 1900-tallets kunst.

Historie

Norrköping kendes fra middelalderen, hvor Motala ström drev vandmøller her. Da Sverige blev en militær stormagt, kom byen til at spille en større rolle med messing- og våbenproduktion og som udførselshavn for Östgötabergslagens råjern.

Fra midten af 1800-tallet skabtes her et omfattende industriområde, og en overgang stod byen, "Sveriges Manchester", for 80% af landets tekstilindustri, som oprindelig var baseret på uld, senere også bomuld. I midten af 1800-tallet var byen Sveriges tredjestørste. Allerede 1904 fik byen elektriske sporveje.

Efter 2. Verdenskrig medførte international konkurrence, at tekstilindustrien gik stærkt tilbage, og flere af de gamle fabriksbygninger er nu restaureret og indrettet til andre formål, således bl.a. Arbetets museum i det gamle bomuldsspinderi Strykjärnet på Laxholmen. Storbydrømme i byens velmagtsdage kom bl.a. til udtryk i bygningen af den 3 km lange Norra Promenaden (1857), hvor siden jernbanestationen blev opført.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig