Nielsen-ratings er en særlig metode til måling af seertal til tv-programmer. Det amerikanske ACNielsen Company (siden 2001 en del af VNU-koncernen) er et af USA's største forbrugsundersøgelsesfirmaer og helt dominerende inden for tv. Det blev dannet i 1923 af Arthur C. Nielsen (1897-1980) og begyndte i 1930'erne at måle lyttertal til radioreklamer med en boks (et audiometer) placeret på radiomodtagerne i et demografisk udvalgt antal hjem. Fra slutningen af 1940'erne blev metoden overført til tv, og den daglige "meter-måling" er fortsat afgørende for tv-selskabernes vurdering af programmernes succes i USA og mange andre lande.

Meteret måler hvert minut, hvilken kanal tv'et er indstillet på. Næste morgen har stationerne, som abonnerer på systemet, gårsdagens seertal i rating og share samt fordelt på publikumsgrupper efter køn, alder, indtægt, erhverv, interesser m.m. og med frafald og tilgang af seere i løbet af udsendelserne. Rating er den procentdel af befolkningen (med tv), som så programmet, share er procentdelen af dem, som så tv på det pågældende tidspunkt. Sammenlagt viser Nielsen-ratings også de enkelte kanalers markedsandel.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig