Jazzhus Montmartre

Det nuværende Jazzhus Montmartre henviser ivrigt til spillestedets historie. Fx hænger der på facaden et foto af saxofonisten Dexter Gordon, der ofte spillede på Montmartre i 1960'erne og 70'erne.

Af .
Licens: CC BY SA 4.0

Jazzhus Montmartre er et spillested i København. I årene 1959-1976 lå spillestedet i Store Regnegade. Denne periode bliver anset for at være et højdepunkt i dansk jazzhistorie, hvor Jazzhus Montmartre tiltrak en række besøgende og herboende amerikanske musikere, fx Dexter Gordon, som ofte spillede sammen med danske musikere, fx Niels-Henning Ørsted Pedersen og Alex Riel.

I perioden 1976-1995 var der et spillested med navnet Montmartre i Nørregade, hvis musikalske profil kombinerede jazz med anden populærmusik og verdensmusik. Spillestedet Copenhagen Jazzhouse, der opererede i årene 1991-2017, var også oprettet i forlængelse af Jazzhus Montmartre. I 2010 åbnede et nyt spillested under navnet Jazzhus Montmartre på den gamle adresse i Store Regnegade.

Jazzhus Montmartre, St. Regnegade, 1959-1976

Lokalerne i Store Regnegade havde i skiftende perioder været brugt som restaurations- og spillested under navnet Montmartre helt tilbage i 1930’erne (historien melder dog intet specifikt om navnets oprindelse, udover den generelle henvisning til kvarteret i Paris).

Spillestedet Montmartre grundlægges, 1959

I 1950’erne arrangerede forskellige jazzforeninger koncerter i lokalerne. Én af disse koncertarrangører, Anders Dyrup, købte i 1958 lokalerne og åbnede i februar 1959 et spillested under navnet Café Montmartre der. Stedet var blevet indrettet med moderne kunst og spillede moderne bebop, men havde også traditionel swing og New Orleans-jazz på programmet. Café Montmartre var åbent i ca. ét år før Dyrup lukkede stedet. I denne korte, første periode af spillestedets historie optrådte bl.a. de amerikanske musikere Oscar Pettiford og Stan Getz ofte, fx i samspil med den svenske pianist Jan Johansson.

Jazzhus Montmartres storhedstid, 1961–1976

Nytårsaften 1961 åbnede en ny ejergruppe stedet og efter et par år købte en af forretningspartnerne i gruppen, Herluf Kamp-Larsen (1919-2019), de andre ud. Han fortsatte programlægningen med en blanding af lokale musikere og udenlandske, primært amerikanske, solister, og resten af årtiet står som det kunstnerisk mest frugtbare for spillestedet. I 1963 ændrede Kamp-Larsen navnet til Jazzhus Montmartre. Stedet kæmpede periodisk med dårlig økonomi, og med indgangen af 1970’erne begyndte det for alvor at gå dårligt med omsætningen. I 1974 måtte Kamp-Larsen erklære sig konkurs. I årene 1975-76 blev stedet drevet af nye ejere, men det kunne heller ikke løbe rundt, hvorfor stedet lukkede i februar 1976.

Udenlandske og danske musikere på Montmartres scene

I perioden 1961-1974, hvor Kamp-Larsen drev Jazzhus Montmartre, formåede han at tiltrække en lang række internationale jazzstjerner til København. De spillede ofte i ugelange (eller længere) koncertrækker, som blev kombineret med turnevirksomhed til andre europæiske jazzklubber. De amerikanske saxofonister Dexter Gordon og Johnny Griffin var de hyppigste solister på programmet, hvilket bl.a. var let at arrangere fordi begge havde emigreret til Europa (Gordon til Frankrig og siden Danmark; Griffin til Frankrig). Andre amerikanske jazzmusikere, der spillede på Montmartre, inkluderer Bud Powell, Ben Webster, Kenny Drew (der også var flyttet til Danmark), Yusef Lateef (1920–2013), Cecil Taylor, Al Heath (1935–) og Lee Konitz. Andre udenlandske musikere, der optrådte hyppigt på Montmartre, var Tete Montoliu (1933-1997), Makaya Ntshoko (1939–) og Abdullah Ibrahim. Mange danske jazzmusikere nød godt af at spille sammen med disse udenlandske kapaciteter.

Danske musikere, der spillede meget på Montmartre, inkluderer Niels-Henning Ørsted Pedersen, John Tchicai, Alex Riel, Atli Bjørn (1933–1993), Max Brüel (1927–1995), Bo Stief, Bent Jædig og Palle Mikkelborg. Fra årene omkring 1970 spillede flere danske fusionsjazzbands på Montmartre, bl.a. Burnin Red Ivanhoe og Blue Sun.

Der var i perioden både radio- og pladeoptagelser på spillestedet, som både blev udgivet i samtiden og senere, fx af pladeselskabet Storyville Records.

Montmartre i Nørregade, 1976–1995

Programplakat for Monmartre, 1985
Denne plakat med programmet for koncerter i Monmartre, marts 1985, viser den brede musikprofil, som stedet havde. På programmet er der fx både de store amerikanske jazznavne Woody Shaw og Clark Terry, såvel som de danske jazzmusikere Pierre Dørge og Bent Jædig. Samtidig er der den danske singer-songwriter Trille, funkbandet Blast og pop-rock-bandet Tøsedrengene, såvel som verdensmusik med fx portugisiske João Bosco.

Montmartre i Store Regnegade havde ikke været lukket mere end syv måneder før et fælles initiativ fra blandt andre restauratøren Kay Sørensen (1938–1988) og Det Danske Jazzcenter med Arnvid Meyer (1927–2007) i spidsen gjorde, at man under navnet Montmartre kunne åbne et spillested i Nørregade. Her præsenteredes ligesom i Store Regnegade både danske og udenlandske musikere, og både bebop, fusionsjazz og senere også rock og verdensmusik, swing og traditionel jazz.

Af forskellige årsager, blandt andet Kay Sørensens død i 1988 og et deraf følgende ejerskifte, lukkede Montmartre i Nørregade endeligt i 1995. Fra og med 1990’ernes begyndelse havde stedet dog mistet positionen som Københavns førende jazzspillested til Copenhagen Jazzhouse, som var blevet oprettet på inititativ fra en række danske jazzmusikere, bl.a. fordi de synes, at der ikke var nok jazz på programmet i Montmartre.

Stjerner og stilarter på Montmartre i Nørregade

Montmartre i Nørregade var et langt større spillested end lokalerne i Store Regnegade og kunne bl.a. huse større rockkoncerter og diskotek. En række stjernenavne optrådte på Montmartre. Fra jazzens verden fx Stan Getz og Miles Davis, ligesom stedet i perioder virkede som fast base for DR Bigband. Montmartre virkede også som vigtigt spillested for verdensmusik, som blev mere og mere populært i denne periode. Fx optrådte Tania Maria (1948–), Youssou N’Dour og Milton Nascimento (1942–) på stedet. Samtidig spillede rock-, pop- og funknavne som James Brown og Tower of Power også på stedet.

I 1993 købte sangerinden Anne Linnet stedet og prøvede at etablere Montmartre med en musikalsk profil fokuseret på rock, pop og nyere genrer som techno og hiphop. I 1995 solgte hun stedet, som i en årrække kørte videre som almindeligt diskotek.

Jazzhus Montmartre, St. Regnegade 2010-

Jazzhus Montmartre
Facaden på det nuværende Jazzhus Montmartre i Store Regnegade.
Af .
Licens: CC BY SA 2.0

I 2010 åbnede mediemanden Rune Bech (1966–) og pianisten Niels Lan Doky spillestedet Jazzhus Montmartre på adressen i Store Regnegade. Spillestedet har gennemgået en række restaureringer, der bl.a. har genskabt nogle af de tidligere kunstværker, der hang i lokalet i 1960’erne. I markedsføringen lagde Jazzhus Montmartre vægt på forbindelsen til det gamle Montmartre og perioden 1959–1976 og præsenterer sig selv som ”genåbningen” af det tidligere spillested. Det skete også gennem programlægningen, hvor Montmartre ofte har hyldestkoncerter til musikere, der er associeret med det tidligere spillested, fx Dexter Gordon.

Montmartres musikalske profil fokuserer især på moderne jazz, der præsenteres i mondæne omgivelser med gourmetmad fra stedets restaurant. Siden 2010 har spillestedet haft skiftende musikchefer: Niels Lan Doky, Benjamin Koppel, Christian Brorson og Jan Lundgren (1966–). Montmartre ejes af en fond og drives som non-profit-virksomhed. Stedet har periodevis kæmpet med økonomien.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig