Miles Davis

Faktaboks

Miles Davis
født:
26. maj 1926
død:
28. september 1991

Miles Davis. Charlie Parker med sin gruppe fra 1947, fra venstre Tommy Potter, bas, Charlie Parker, saxofon, Miles Davis og, med ryggen til, pianisten Duke Jordan.

.

Miles Davis i koncert i KB-hallen oktober 1964.

.

Miles Davis var en amerikansk trompetist, orkesterleder og komponist, der blev en af jazzens største stilskabende personligheder efter 1945. Hans musik har i flere faser ændret og præget jazzens udvikling gennem fire årtier.

Miles Davis medvirkede på Charlie Parkers første definitive bebop-indspilninger i 1945 og dannede siden en nonet, der med sin usædvanlige instrumentation med mange messingblæsere skabte en ny klang og stil med elementer fra bebop og cooljazz, hvor solisterne var fuldstændig integrerede i arrangementerne. Gruppens indspilninger 1949-50 blev først udgivet samlet flere år senere under betegnelsen Birth Of The Cool, men da havde Davis allerede forladt denne stil, som han rent solistisk prægede med en næsten vibratoløs trompettone.

Efter en periode med personlige og musikalske kriser indledte Miles Davis en ny fase i sin musik, som blev understreget af instrumentalteknisk sikkerhed og lyrisk enkelhed i solospillet. I 1955 dannede han med tenorsaxofonisten John Coltrane en kvintet, der med en række pladeindspilninger banede nye veje for udviklingen af den lille jazzgruppe, som det kan høres på bl.a. Workin' og Relaxin' (1955-56). Mod slutningen af 1950'erne udviklede Davis en ny gruppestil, hvor improvisation i højere grad var baseret på skalaer end på den gængse harmonik, og som kulminerede med indspilningen af pladen Kind of Blue (1959).

Som gruppeleder havde Miles Davis en særlig evne til at opdage nye, yngre talenter, som var med til at ændre stil og udtryk i hans gruppe. I 1963 dannede han en ny kvintet med toneangivende musikere, og hans musik blev mere aggressiv og eksperimenterende med et friere spil i rytmegrupperne med mange tempo- og taktskift i akkompagnementet, og der skete en gradvis udvikling af et helt nyt repertoire.

Plader som Four And More (1964), E.S.P. (1965) og Miles In The Sky (1968) er markante eksempler fra denne periode. I de første år af 1970'erne skiftede Davis igen kurs og begyndte at spille på elektrisk forstærket trompet, benyttede elektriske instrumenter i sin gruppe og anvendte ofte rockpræget rytmik. Han blev en fremtrædende stilskaber i 1970'ernes nye elektriske jazz og opnåede samtidig sin hidtil største kommercielle succes med udgivelsen af Bitches' Brew (1970).

Et særligt kapitel i Miles Davis' karriere er samarbejdet med arrangøren Gil Evans, som skabte betydningsfulde værker for stort jazzorkester med Davis som solist, bl.a. Miles Ahead, Porgy And Bess (begge 1958) og Sketches Of Spain (1959-60). I 1976-81 var Davis inaktiv pga. sygdom, men han vendte tilbage og dannede nye grupper med yngre musikere og spillede i en stil, der var delvis baseret på gruppeformen i den tidlige elektriske periode, men hans solospil var i højere grad nu igen melodisk præget.

Hans kunstneriske styrke og betydning for jazzens udvikling var størst og stærkest fra midten af 1950'erne til begyndelsen af 1970'erne, men fra hans sidste periode fremstår samarbejdet med Palle Mikkelborg i suiten Aura (1984) dog som et væsentligt værk fra Davis' lange karriere som udøvende jazzmusiker.

Miles Davis modtog Léonie Sonnings Musikpris i 1984.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig