Marmorbroen i morgenlys.
Marmorbroen i morgenlys.
Licens: CC BY NC SA 3.0

Arkitekten Niels Eigtved tegnede den yndefulde Marmorbro, der spænder over Frederiksholms Kanal. Broen er smykket med fire store portrætmedaljoner og ornamenter i rokokostil, udført under ledelse af billedhuggeren Louis-Augustin Le Clerc 1740-45. Foto: Ursula Fugmann, 2005.

.

København. Marmorbroen. Arkitekten Niels Eigtveds to pavilloner danner overgangen mellem Marmorbroen og Christiansborg Slots ridebaneanlæg. Billedhuggeren Johan Christoph Petzold udførte pavillonernes figurer. Foto 2005.

.

Marmorbroen

.
Licens: Brukerspesifisert

Marmorbroen er en bro i København, der forbinder Slotsholmen med bydelen sydvest herfor. Navnet Marmorbroen kommer af dens marmorbeklædte fortove, broen selv er opført af, eller rettere, beklædt med sandsten.

Broen spænder med tre flade buer over Frederiksholms Kanal og fører fra Christiansborg Slots ridebaneanlæg til gaden Ny Vestergade; nær broen ligger Prinsens Palæ, det nuværende Nationalmuseet.

Marmorbroen blev ligesom de to pavilloner, der afslutter Ridebaneanlægget, opført 1739-45 efter udkast af Niels Eigtved i forbindelse med fuldførelsen af det aksefaste slotsanlæg. Den er smykket med fire store portrætmedaljoner og ornamenter i rokokostil, udført under ledelse af billedhuggeren Louis-Augustin Le Clerc.

En omstændelig og kostbar restaurering af broen og dens relieffer blev indledt i begyndelsen af 1970'erne ved bl.a. Eric Erlandsen, Johan Galster og Povl Søndergaard. En genindvielse fandt sted i 1983.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig