Markusevangeliet er det andet og samtidig det ældste af de fire evangelier i Det Nye Testamente. Her formes fortællingerne om Jesus for første gang til det, der forstås ved et evangelium: en sammenhængende beretning om Jesu liv, død og opstandelse. Litterært set hører det til antikkens biografigenre, der skildrer berømte personers offentlige liv. Jesus fremstilles som omvandrende forkynder og undergører; han samler en skare disciple, der følger ham som ledsagere og elever. Men hans forkyndelse af Guds rige og hans ukonventionelle adfærd skaber konflikter med de jødiske myndigheder, hvilket i sidste ende fører til hans død på korset.

Markusevangeliet repræsenterer på samme tid en teologisk tydning af Jesus, der kommer til udtryk i dets komposition. Det falder i to store dele: Første del foregår i Galilæa (kap. 1-10), anden del i Jerusalem (kap. 11-16). Til disse steder svarer to forskellige Kristusfremstillinger. I Galilæa er Jesus den triumferende Kristus, der helbreder syge og uddriver dæmoner. I Jerusalem vender alle sig derimod til sidst imod ham. Han fanges, dømmes og henrettes. Her er han den lidende Kristus. Begge aspekter skal med for at forstå Jesu betydning som Kristus.

Hvor vanskelig denne forståelse er, bringes til udtryk gennem motivet om disciplenes "uforstand". Først halvvejs gennem evangeliet forstår de, at han er Kristus (8,27), mens anden halvdel forgæves søger at forberede dem på lidelsens nødvendighed.

Markusevangeliet er antagelig skrevet under indtryk af romernes ødelæggelse af templet i Jerusalem i år 70. Da Jesu genkomst ikke indtraf ved den lejlighed, vendte interessen sig fra den himmelske Kristus til den Jesus, der havde levet på Jorden, ligesom de kristne nu måtte indstille sig på jordelivet. Hvorvidt Markus er evangeliets forfatter, står hen i det uvisse. I sig selv er skriftet anonymt; det skal ikke overbevise ved sin forfatter, men ved sin fortællings indhold. Ifølge traditionen er det skrevet i Rom, men dets geografiske horisont peger måske snarere på Galilæas syriske bagland; under alle omstændigheder henvender det sig til hedningekristne læsere.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig