Malaysia - massemedier

Artikelstart

Malaysia - massemedier, Pressens mangfoldighed er mindre i Malaysia, end de 33 dagblade antyder. De større bladhuse har nær forbindelse til regeringspartierne, og avisernes udgivelsestilladelse skal fornyes hvert år. De største dagblade (2005) er det kinesisksprogede Sin Chew Jit Poh, grdl. 1929, oplag ca. 349.000, efterfulgt af det engelsksprogede Star, grundlagt 1971, oplag ca. 300.000 og det malajsiske Berita Harian, grdl. 1957, oplag ca. 231.000. Desuden udkommer der aviser på tamil.

Siden 1990 har nyhedsbureauet BERNAMA (grdl. 1968) haft monopol. Det statslige Radio Televisyen Malaysia (RTM) har to tv-kanaler og et antal radiokanaler. Radioen begyndte at sende i 1946, tv i 1963. Både radio og tv sender på flere sprog. Det første private tv-netværk, TV3, begyndte at sende i 1984. På grund af den strenge censur og statslige kontrol blev internettet et åndehul. I 2004 lagde den ny regering dog en mildere kurs over for medierne.

Læs mere om Malaysia.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig