Luxembourg - massemedier

Luxembourg - massemedier, Luxembourgs fire-fem dagblade har et samlet oplag på ca.135.000 (2005), og de fleste har tilknytning til politiske partier. Landets ældste, største og mest indflydelsesrige dagblad d'Wort, tidligere Luxemburger Wort (grdl. 1848, oplag ca. 85.000 (2005)), har nær forbindelse til den katolske kirke og det kristelige parti, CSV. Det næststørste dagblad er det socialistiske Tageblatt/Zeitung fir Lëtzebuerg. De fleste aviser er tysksprogede, men indeholder også artikler på fransk og letzeburgsk.

Luxembourg har aldrig haft offentlige radio- og tv-kanaler. Det nationale RTL Radio Lëtzebuerg og RTL Télé Lëtzebuerg ejes af Europas største radio- og tv-selskab, RTL (tidl. Compagnie Luxembourgoise de Télédiffusion, CLT). Lige siden grundlæggelsen i 1931 har CLT/RTL sigtet på et publikum uden for Luxembourg og havde stor succes med bl.a. den engelsksprogede Radio Luxembourg (1932-92). På radioområdet blev RTLs monopol officielt brudt i begyndelsen af 1990'erne med etableringen af private radiostationer, og ti år senere blev tv-monopolet brudt. RTL bidrager fortsat til tv- og radiodækningen over store dele af Europa. Også tv-satelliterne Astra hører hjemme i Luxembourg.

Læs mere om Luxembourg.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig