Faktaboks

Luigi Cherubini
Født
1760
Død
1842

Luigi Cherubini er her dekoreret med Æreslegionen, som han modtog i foråret 1815.

.

Luigi Cherubini, 1760-1842, italiensk komponist. Han begyndte at komponere allerede som niårig og havde skrevet en del kirkemusik, før han i 1779 debuterede som operakomponist med Il Quinto Fabio. Efter flere besøg i London og Paris slog han sig i 1788 endeligt ned i den franske hovedstad som leder af et nystiftet italiensk operaselskab.

Luigi Cherubini fik sit egentlige gennembrud med operaen Lodoïska (1791), men allerede det følgende år blev det italienske operaselskab nedlagt som følge af de nye tanker, der udsprang af Den Franske Revolution. I denne periode komponerede Cherubini revolutionshymnerne Hymne à la fraternité og Chant républicain samt operaerne Médée (Medea, 1797), et mesterværk, som stadig opføres, Les deux journées (1800), der anses for at være et af hovedværkerne inden for genren "befrielsesopera", og Anacréon (1803), en opéra-ballet, hvoraf kun ouverturen er kendt.

Under et ophold i Wien 1805-06, tildels i forbindelse med Napoleons besættelse af byen, stiftede Cherubini bekendtskab med Beethoven, der anså ham for at være samtidens betydeligste operakomponist. Cherubini overværede uropførelsen af Beethovens Fidelio, som musikalsk og især tekstligt er nært beslægtet med Les deux journées.

Efter kongedømmets genindførelse i 1815 tildeltes Cherubini, der året forinden var blevet medlem af Æreslegionen, flere ærefulde hverv i fransk musikliv, ligesom hans stigende berømmelse førte til større bestillinger fra det engelske Philharmonic Society. I denne periode skrev han overvejende kirkemusik, blandt andet det højt værdsatte Requiem i c-mol, der blev uropført i 1817 i anledning af 24-års-dagen for Ludvig 16.s henrettelse.

Cherubinis udnævnelse til direktør for Pariserkonservatoriet i 1822 medførte en dalende kompositorisk virksomhed til fordel for undervisning. Sin betydelige musikteoretiske viden omsatte han i flere lærebøger, heriblandt Solfèges pour l'examen de l'école og Cours de contrepoint et de fugue.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig