Lige ved Keldsnor ligger Gulstavskovene, der hvor for sig er gode eksempler på stævningsskov. Longelse Bondegårdsskov er en af landets få naturskove, der har bevaret sit urskovspræg; den består af flere hundrede år gamle træer, hvorfor der er en alsidig flora og et rigt fugleliv. Der har ikke været forstmæssig drift i skoven siden 1970. I dens vestlige del er der højryggede agre fra marker, der blev opgivet efter svenskekrigene. Skoven har været fredet siden 1940 og ejes af Danmarks Naturfond, men er tilgængelig for alle. I de frodige bøge- og egeskove ved Lohals på Nordlangeland findes tilsvarende spor af marker fra jernalderen, de såkaldte digevoldinger, især i Østre Stigtehave.
Skovsgaard Gods ejes af Danmarks Naturfond og drives som økologisk landbrug med en stor besætning af malkekøer. Godsets skove drives under størst mulig hensyn til den naturlige flora og fauna, og den traditionelle stævning af hassel og eg fortsættes. I Konabbe skov er der en stor skibssætning.
Herregårdslandskabet omkring Tranekær er særdeles velbevaret med slottet som centrum for flere alléer, der fører til landsbyen Tranekær, skovene og de vidtstrakte hovedgårdsmarker, hvor der findes træbevoksede hatformede bakker. Tranekær blev bygget i 1100-t. som en stærkt befæstet rigsborg med bygninger af træ. I 1200-t. blev der bygget en borg af teglsten med et stort tårn og en boligfløj, der stadigvæk er bevaret, samt en høj ringmur. Tranekær var centrum for et kongeligt len, der omfattede hele Langeland, men efter svenskekrigene blev krongodset solgt; i 1672 blev godset under Frederik Ahlefeldt ophævet til et grevskab, der omfattede størstedelen af Langeland med 447 fæstegårde og 688 huse, en del møller og samtlige 14 landsbykirker på øen. Den nuværende hovedbygning er resultatet af en hårdhændet restaurering og ombygning 1859-65. Samtidig blev parken fra at have været en barokhave omlagt i engelsk stil. Ved lensafløsningen i 1919 afstod grevskabet betydelige dele af godset, der blev anvendt til store udstykninger til husmandsbrug især ved Søgård, Ormstrup og Broløkke på Sydlangeland.
Også hovedgården Fårevejle og den tilhørende landsby Kragholm syd for Rudkøbing, hvis bønder og husmænd gjorde hoveri på hovedgårdsmarken, udgør et spændende hovedgårdslandskab. Fårevejle blev udvidet i 1500-t. med et usædvanligt stort voldsted. Den nuværende hovedbygning er opført i 1868.
Langelands landsbyer blev anlagt på deres nuværende beliggenhed i en passende afstand fra kysten ned gennem øen i 1000-t. og 1100-t. som uregelmæssige vejbyer. Indtil udskiftningen ca. 1800 havde landsbyerne på den nordlige del af øen trevangsbrug, mens der var tovangsbrug mod syd. Ved udflytningen af gårdene efter 1800 mistede de fleste landsbyer deres oprindelig præg, som dog er bevaret i Kragholm, Ny Skrøbelev og Herslev.
Mens der i Rudkøbing er bevaret mange fine klassicistiske byhuse fra byens storhedstid i midten af 1800-t., er landbebyggelsen på øen præget af de trelængede gårde. Når gårdene på Langeland ikke er firelængede som på Fyn, skyldes det formentlig, at man her foretrak at opbevare en del af det høstede korn i stakke (hæs) uden for bygningerne, indtil det blev tærsket, frem for at køre det i lade. Derfor blev mange gårde opført med et stuehus, en stald og en lille lade. Indtil ca. 1900 blev alle bygninger på landet opført i bindingsværk med stråtag, men fra ca. 1850 blev de fleste stuehuse dog bygget helt af sten og med tegltag.
I 1911 blev Langelandsbanen åbnet med linjer fra Rudkøbing til henholdsvis Spodsbjerg og Bagenkop. Jernbanen betød en afgørende forbedring af trafikforholdene og havde en betydelig transport af både gods og passagerer. Fra Rudkøbing var der dampskibsforbindelse til Svendborg. Takket være jernbanen kunne mindre produktionsvirksomheder opstå i landsbyerne, og såvel Spodsbjerg som Bagenkop oplevede en vis vækst i befolkningstallet. Langelandsbroen fra Tåsinge til Langeland, indviet i 1962, forbedrede kommunikationen mellem Langeland og omverdenen, men betød til gengæld, at Langelandsbanen måtte lukke. Der sejles i dag mellem Spodsbjerg og Tårs (med forbindelse til Nakskov) samt Rudkøbing og Marstal, hvorimod færgeruten Bagenkop-Kiel, der blev oprettet i 1965 fortrinsvis som "spritrute", måtte indstille sejladsen i 1999.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.