Kulturcentret ASSISTENS, i 1989 vedtog Københavns Borgerrepræsentation en dispositionsplan for Assistens Kirkegård på Nørrebro, der blev inddelt i et musealt område, en mindepark, en lokalkirkegård og en rekreativ park. Assistens Kirkegård rummer et videnspædagogisk aktivitetscenter med det tidligere kapel og den gamle gartnerbolig som rammer om udstillinger, foredrag, performances m.m.

Centralt i centrets selvopfattelse står de to samtidige verdensberømtheder Søren Kierkegaard og H.C. Andersen, der begge døde ugift. Kierkegaard blev i 1855 begravet hos sin mor, far og søskende i et allerede etableret familiegravsted. Andersen, der det meste af livet boede som gæst hos skiftende venner og beundrere, forblev også gæst i døden, idet han i 1875 fik lov til at indvie vennen Edvard Collins familiegravsted. Han blev fulgt af Edvard Collin i 1886 og dennes hustru Henriette i 1894. De ligger der stadig, selvom det ikke længere fremgår. Efter en offentlig fejde mellem forskellige fraktioner af familien Collin, især om Edvards behandling af Andersen, valgte efterkommerne i 1914 at overføre Edvard og Henriettes gravsten til Frederiksberg Kirkegård, hvor Andersens velgører Jonas Collin ligger begravet sammen med andre medlemmer af slægten.

Ud over Kierkegaard og Andersen rummer Assistens en række andre betydelige navne fra guldalderen: fysikeren H.C. Ørsted, malerne C.W. Eckersberg, Christen Købke, P.C. Skovgaard og Wilhelm Marstrand, to betydelige tegnere, idyllikeren Vilhelm Pedersen, der stod for de klassiske illustrationer til Andersens eventyr, og satirikeren Fritz Jürgensen, der tog det københavske borgerskab på kornet, billedhuggeren H.V. Bissen, digterne Poul Martin Møller og Henrik Hertz, komponisten Friedrich Kuhlau, sprogforskeren Rasmus Rask og den tidligere generalguvernør over Dansk Vestindien, Peter von Scholten. Den mere bedsteborgerlige side af epoken repræsenteres af lejlighedsdigteren Peter Faber, hans komponist Emil Horneman og kogebogsforfatterinden Madam Mangor.

Den talmæssigt dominerende guldalder flankeres på begge sider. Inden for billedkunsten lægges der op til den med billedhuggeren Johannes Wiedewelt og malerne Nicolai Abildgaard og Jens Juel. Den afsluttes abrupt, og det moderne gennembrud er slet ikke repræsenteret på Assistens, næsten som om stedet er gået af mode i en årrække. Først med internationale navne som forfatteren Martin Andersen Nexø, atomfysikeren Niels Bohr og Wagner-tenoren Lauritz Melchior vinder Assistens Kirkegård atter terræn som andet end et musealt udflugtsmål for københavnere og turister.

Blandt navne fra 1900-tallet kan man i øvrigt hæfte sig ved dramatikeren Kjeld Abell, lyrikeren Jens August Schade, forfatteren og maleren Hans Scherfig og maleren Henry Heerup. Og nutiden bliver direkte påtrængende med de mange, der har tegnet ungdomsoprøret og dets følger, forfatterne Michael Strunge, Dan Turèll, Ebbe Kløvedal Reich og Jakob Ejersbo og musikerne Thomas Koppel og Natasja Saad.

I en særligt markeret jazzhave ligger tenorsaxofonisten Ben Webster og pianisten Kenny Drew, der opnåede anerkendelse i hjemlandet USA, inden de valgte at slå sig ned i Danmark.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig