Faktaboks

Knud Sønderby
Født
1909
Død
1966

Knud Sønderby arrangerer sit vindue i Boghallen, april 1941. I hånden har han ægteskabsromanen De kolde Flammer, der udkom året før; nederst tv. ses en stabel af den da nylig udkomne essaysamling Grønlandsk Sommer (1941).

.

Knud Sønderby var en dansk forfatter og journalist. Efter faderens tidlige død flyttede familien fra Esbjerg til Hellerup. 1935 blev Knud Sønderby cand.jur. Men han havde forfatterambitioner og forsøgte sig i novellegenren; romanen Midt i en Jazztid (1931, filmatiseret 1969 af Knud Leif Thomsen) blev antaget til udgivelse, og den blev forfatterskabets største succes.

Midt i en Jazztid

Bogen Midt i en Jazztid er en af 1900-tallets store romaner om en ungdomsgeneration. Knud Sønderby beskriver her efterkrigsgenerationen, fanget i tidens modsætninger mellem det gamle og det nye, sociale klassemodsætninger og politiske magtspændinger. Gennem hovedpersonen, den jurastuderende Peter Hasvig, karakteriseres jazztidens hastige og overfladiske liv, med kropsdyrkelse og selvbetragtninger, mismod og afmagt.

En helt ny fortællerstemme hørtes i romanen, involveret, engageret, diskuterende og reflekterende; ikke klogere end læseren, ikke mere- eller bedrevidende, men netop selv et spejl af den tidstype, der skildres.

Knud Sønderbys øvrige værker

Allerede året efter kom To Mennesker mødes (1932), igen en roman om klassemodsætninger og kærlighed. Knud Sønderbys egen mors død i 1934 ligger bag romanen En Kvinde er overflødig (1936; filmatiseret 1957 af Gabriel Axel), en tragisk skildring af forholdet mellem en dominerende og hyklerisk mor og hendes to forskrækkede og jeg-svage børn. Romanen dramatiseredes og blev i 1942 spillet på Det Kongelige Teater.

Knud Sønderby arbejdede i Grønland 1935-1936, og derfra hentede han stof til ægteskabsromanen De kolde Flammer (1940), igen hvor temaet er et ulige kærlighedsforhold.

Filmmanuskriptet Den usynlige Hær udkom som roman i 1945 kort efter filmens premiere. Den handler om sabotage og modstandsbevægelse og tematiserer den debat, der begyndte straks efter 2. Verdenskrig: Hvad vil det sige at være dansk? Er man forpligtet til at gøre modstand i krigstid, tage stilling? Eller er det bedst at forholde sig afventende? For Sønderby dannede film og roman overgang til forfatterskabets journalistiske og essayistiske del.

Knud Sønderby var en eminent essayist og findyrkede genren, fx i Forsvundne Somre (1946) og De danske havne (1969).

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig