Karel van Mander 3.

Karel van Mander 3. Christian 4., malet 1643-44; Frederiksborgmuseet. Kongen er naturligvis malet af en af tidens førende portrætkunstnere, tredje generation af den hollandske malerfamilie van Mander. Han er fremstillet som både konge og feltherre, hjelm og krone ligger side om side på bordet til højre, og Elefantordenen hænger på hans harnisk. På bagvæggen nederst til venstre skimtes kongens stolthed, det om- og nybyggede Frederiksborg Slot. I dette repræsentative og myndige fyrsteportræt demonstrerer maleren også sine evner for skildring af stofferne i dragten og det røde draperi.

.

Leonora Christina. Fremtidsudsigterne for kongedatteren og hendes ægtefælle, Corfitz Ulfeldt, var lyse, da dette billede blev malet ca. 1643. Samme år blev Ulfeldt udnævnt til rigshofmester, landets fornemste embede. Maleri af Karel van Mander; Frederiksborgmuseet.

.

Karel van Mander 3. Fra et bevaret regnskab vides det, at Karel van Mander 3. senest 1633 udførte en miniature af den lærde Holger Rosenkrantz. I begyndelsen af 1900-t. har det været foreslået, at der kunne være tale om dette lille portræt, som måler 3,4 cm×2,6 cm og er malet med oliefarve på blodjaspis. Det forestiller med sikkerhed Holger Rosenkrantz, men billedet er usigneret. Monteringen i sølvkapsel er først sket i 1700-t. Frederiksborgmuseet.

.

Karel van Mander 3. Fremtidsudsigterne for kongedatteren Leonora Christina og hendes ægtefælle, Corfitz Ulfeldt, var lyse, da Karel van Mander malede dette billede ca. 1643. Samme år blev Ulfeldt udnævnt til rigshofmester, landets fornemste embede. Frederiksborgmuseet.

.

Karel van Mander 3. Anders Bording malet af Karel van Mander, 1645.

.

Karel van Mander 3. Hannibal Sehested malet ca. 1650 af Karel van Mander. Frederiksborgmuseet.

.

Karel van Mander 3. Christoffer Gabel malet af Karel van Mander; Frederiksborgmuseet. Gabels livsforløb er et tidligt eksempel på, at dygtige borgersønner kunne blive inddraget i ledelsen af den enevældige stat. Han stammede fra en borgerlig familie fra Holsten, men blev adlet i 1664.

.

Karel van Mander 3. I årene omkring enevældens indførelse voksede borgerstandens selvbevidsthed. Dette kom bl.a. til udtryk i, at velstillede borgere lod sig portrættere, hvilket tidligere havde været forbeholdt kongen, gejstligheden og adelen. Her er det vinhandleren Knud Olufsen Gamborg med familie, der er malet af Karel van Mander i 1668.

.

Artikelstart

Karel van Mander 3., ca. 1609-1670, hollandsk maler, søn af Karel van Mander 2. Man ved, at han havde malet flere portrætter af Christian 4., før han 1635/36-38/39 tog på studierejse til Holland, Flandern, Frankrig og Italien.

Ved hjemkomsten fremstod hans portrætter i fuldtonende barokstil, og han blev hurtigt en af de ledende kunstnere ved hoffet, hvor han lancerede en række nye portrættyper.

Han beherskede subtile lys- og skyggevirkninger, en fri, pastos penselføring og en fremragende karakterisering af modellen, som det fx ses i helfigursportrættet af Christian 4. som feltherre (1643-44) og Leonora Christina med sin hund (1643-44, begge Frederiksborgmuseet samt i Selvportræt med hustru og svigermor (1660'erne, Statens Museum for Kunst).

Blandt talrige andre portrætter er Christian 4. til hest (ca. 1643, Frederiksborgmuseet), Frederik 3. og Sophie Amalie samt tidens fremtrædende adelige og borgerlige, gejstlige og akademikere.

Karel Van Mander malede desuden allegoriske billeder, genre- og historiebilleder og udførte festdekorationer. Hans egen store gård i Østergade i København rummede bl.a. et privat kunstkammer.

Læs meget mere om Karel van Mander 3. i Dansk Biografisk Leksikon.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig