Jylland løber af stabelen, 20.11.1860; stik fra Illustreret Tidende.

.

Jylland, dansk skruefregat bygget på Orlogsværftet 1857-62. Museumsskib i Ebeltoft, Jylland.

Fregatten som orlogsskib

Fregatten er søsat den 20. november 1860, og var et såkaldt fuldkraftskib med et deplacement på 2450 tons. I sin konstruktion var den et sejlskib, men var samtidig forsynet med dampmaskineri og skrue. Fregatten havde derved to uafhængige fremdrivningssystemer, der gav den taktiske fordele under kamphandlinger. Fuldkraftsskibene udgjorde en overgangstype mellem sejlkrigsskibene i træ og de dampdrevne af jern, der fremkom efter 1860. I Danmark blev der kun bygget tre fuldkraftsskibe, hvoraf Jylland var den sidste. Den er 71 m lang, 13 m bred og har en dybgang på 6 m. Farten var omkring 12 knob med maskinkraft alene. Besætningen på ca. 440 mand. Den oprindelige armering bestod af 44 glatløbede forladekanoner. Senere under krigen 1864 erstattedes nogle af disse med moderne riflede kanoner.

Jylland var krigsudrustet i 1864 og deltog i Slaget ved Helgoland den 9. marts 1864. Der blev gennemført adskillige togter med fregatten. Under togtet til Island i 1874 i anledning af Tusindeårsfesten fungerede fregatten som kongeskib. Sidste togt blev gennemført 1886-87, hvorefter den udgik af flåden i 1892, og efterfølgende anvendes som kaserneskib på Holmen.

Fregatten bevares

I 1908 besluttedes det at sælge et par ældre kaserneskibe, herunder Jylland. Den blev solgt til ophugning til et tysk firma, men blev straks efter tilbagekøbt af en kreds af private, der i de følgende år anvendte skibet som udstillingsplatform for Dansk Arbejde. 1912-25 ejedes fregatten af godsejeren E. Schou, Palsgaard, Juelsminde. Ved dennes død i 1925 overgik skibet til Staten. I 1926 dannedes en komité til fregattens bevarelse, og i 1936 oprettedes tillige en støtteforening for bevaringsbestræbelser. 1935-50 lå fregatten ved Langebro, København, og blev anvendt som logiskib for provinsbørns ferieophold i hovedstaden.

Fregatten som museumsskib

Det var nu tanken at ophugge fregatten, der var i meget elendig forfatning. Men i 1952 dannedes et fællesudvalg af interessenter, der arbejdede for at bevare fregatten som museumsskib. Bestræbelserne resulterede i, at Ebeltoft meldte sig som interesseret i at modtage fregatten og etablere den som museumsskib. Bag initiativet stod kommunen og turistforeningen. 20.-21. september 1960 blev fregatten så bugseret fra Holmen til Ebeltoft, hvor den har ligget lige siden. I 1979 etableredes fregatten som et selvejende museum. Ideen er at fremvise fregatten dels som et stykke Danmarkshistorie dels som et udtryk for tidligere tiders skibsbygning i Danmark. Den endelige restaurering af fregatten blev gennemført 1989-94 med støtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal (A.P. Møller Fonden). Fregatten befinder sig nu i en fast dok med tilhørende udstillingsbygninger og er et velbesøgt turistmål

Litteratur

Finn Askgaard (red.): Fregatten Jylland. Fra Orlogsværft til museumsdok, 1996

Officiel hjemmeside

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig