Jud Süss er en tysk antisemitisk filmmelodrama fra 1940 af Veit Harlan. Filmen er løseligt baseret på den virkelige historie om finansrådgiveren Joseph Süss Oppenheimer (1698-1738) og hans virke i hertugdømmet Württemberg, der ender med hans offentlige henrettelse for embedsmisbrug. Under samme titel havde den jødiske forfatter Lion Feuchtwanger i 1925 skrevet en internationalt udbredt roman, der blev forlæg for den britiske film Jew Suss (1934) med Conrad Veidt i titelrollen.

Faktaboks

Også kendt som

Jøden Süss

Veit Harlans film, der har flere manuskriptforfattere, bygger ikke på Feuchtwangers roman, men fabulerer tendentiøst over det samme kildemateriale. Den var planlagt som en målrettet hetzfilm mod jøderne, bestilt af propagandaminister Joseph Goebbels. Da jødiske skuespillere ikke kunne medvirke i nazityske film, blev Ferdinand Marian (1902-1946), der hidtil havde gjort sig gældende som en såkaldt latin lover, presset til at påtage sig titelrollen, mens den drevne maskeringskunstner Werner Krauss frivilligt påtog sig en serie jødiske biroller.

Kun som statister medvirkede en flok autentiske jøder fra Prag, hvor en del af optagelserne fandt sted. Filmen kulminerer, da Süss voldtager en kristen, blond ungmø, spillet af Harlans hustru, den svenskfødte Kristina Söderbaum (1912-2001), som ikke kan overleve skammen, men begår selvmord ved at drukne sig. Både voldtægten og selvmordet havde massiv virkning på det tyske biografpublikum, der ofte reagerede med spontane tilkendegivelser om, at jøderne skulle smides ud af Tyskland, som de i filmen blev det af Württemberg. Dermed havde filmen haft den tilsigtede virkning.

I modsætning til mange andre nazityske propagandafilm blev Jud Süss under titlen Jøden Süss importeret og vist i Danmark, hvor forfatteren Paul Sarauw (1883-1959) lagde navn til den "danske bearbejdelse". Også her fik den et relativt stort publikum, måske mere på grund af sit melodramatiske indhold end på grund af sin racistiske tendens.

Jud Süss er den mest berygtede spillefilm fra Det Tredje Rige, og selvom den er forbudt i de fleste europæiske lande og USA og kun distribueres ad dunkle kanaler, har den gennem årene været genstand for analyser og dramadokumentarisk spin-off. I 2010 udsendte instruktøren Oskar Roehler (f. 1959) spillefilmen Jud Süss – Film ohne Gewissen (Jud Süss – I ondskabens tjeneste), der især koncentrerer sig om Joseph Goebbels, Veit Harlan og Ferdinand Marian. Roehler er blevet bebrejdet en række manipulationer, bl.a. har han udstyret Marian med en jødisk hustru for at gøre det nemmere for Goebbels at presse ham til at tage rollen. At Marian i 1946 med eller uden forsæt kørte mod et vejtræ og omkom, har yderligere bidraget til mytedannelserne.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig