Faktaboks

Johann Joachim Kretzschmar
Født
20. maj 1677, Zittau, Tyskland
Død
27. april 1740, Dresden, Tyskland

Bacchus fra 1714-1715 fremviser et underskønt satanisk åsyn. Skulpturen bliver i dag opbevaret i Palais im Grossen Garten, men prydede oprindeligt en niche ved Kronentor i Zwinger. Foto fra 2008.

.

Tamburinspilleren fra 1718-1719, der er en del af Kronentors udsmykning, er en af Zwingers mest udtryksfulde skulpturer. Fotografiet viser en kopi, originalen, der er stærkt forvitret bliver opbevaret i Palais im Grossen Garten. Figuren blev tidligere tilskrevet Balthasar Permoser. Foto fra 2008.

.

Johann Joachim Kretzschmar var en tysk billedhugger, der virkede i 1700-tallet. Hans værk og kunstneriske betydning blev først erkendt i 1960'erne gennem den tyske kunsthistoriker Sigfried Asches (1906-1985) kortlægning af Dresdens barokskulptur, særlig kredsen omkring billedhuggeren Balthasar Permoser.

Dette kan forekomme mærkværdigt, da Kretzschmar var borger i Dresden i 28 år og hofbilledhugger samme sted i 12 år, men hænger sammen med, at hans værker blev tilskrevet Balthasar Permoser.

Tidlige år

Johann Joachim Kretzschmar voksede op i Zittau i Sachsen. Han stod i lære i årene fra 1690-1697, og som svend formodes han at være draget på valsen til Wien, Brünn og Prag. Blandt hans tidligste værker er prædikestolen i Wolfgangskirche i Schneeberg (1715-1716, kirken udbrændt i 1944).

Fra 1712 bosatte Kretzschmar sig permanent i Dresden, formodentlig på Permosers initiativ. Det var da også i samarbejde med Permoser, at han udførte en række ypperlige værker til barokanlægget Zwinger.

Kretzschmars Zwingerskulpturer

Johann Joachim Kretzschmar havde væsentlig andel i udførelsen af kaskadekonstruktionenZwingers langside, særlig i satyrerne, tritonerne og hippokamperne, der støtter den sprudlende vandskål (1715-1718). Foto fra 2011.

.
Licens: Brukerspesifisert

Kretzschmars skulpturer i Zwinger udmærker sig ved en glidende og elegant rytme, der blandt andet kan iagttages på Tambourinenschläger (1718-1719, sandsten, original i Palais im Grossen Garten). Skulpturen, der udtrykker ekstase og salig rus er en af Zwingers smukkeste og mest udtryksfulde, og den var da også en del af Kronentors udsmykning.

Samme fornemme placering i en niche ved Kronentor har Bacchus mit dem Satyrknabe (1714-1715, sandsten, original i Palais im Grossen Garten).

Kretzschmar havde desuden væsentlig andel i udførelsen af kaskadekonstruktionen på Zwingers langside, særlig i satyrerne og tritonerne, der støtter den sprudlende vandskål og i hippokamperne der boltrer sig i vandspejlet.

Andre værker

Et sent, men fremragende værk er en 2,10 meter høj Apollonskulptur, Der lykische Apollo (ca. 1732, sandsten, Hermsdorf, Schlosspark).

Blandt Johann Joachim Kretzschmars efterladte arbejder er desuden gravskulpturer på Eliasfriedhof i Dresden.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig