Keramik har været fremstillet i Japan helt tilbage til ca. 13.000 f.Kr., hvor vi finder de tidligste eksempler på simpel keramik, som endda er blandt det først kendte i verden. Jomonperioden (ca. 13.000 f.Kr.-ca. 300 f.Kr.) har fået navn efter de snoreaftryk, der anvendtes som dekoration på det tidlige lertøj. Fra Yayoiperioden (ca. 300 f.Kr.-ca. 300 e.Kr.) kendes brugskeramik og lerkopier af bronzegenstande.
I slutningen af perioden indførtes pottemagerhjulet, og den forbedrede teknik medførte en øget anvendelse af lertøj. Langt op i tiden var redskaber og service af træ dominerende i den daglige husholdning.
Af stor betydning for den keramiske udvikling var introduktionen af anagama-ovne gennem koreanske pottemagere i 400-tallet. Disse ovne, der blev gravet ind i bakkeskråninger, kunne brænde lertøj ved over 1000 °C. Heri fremstilledes uglaseret, hårdt brændt sue-keramik, som blev anvendt af overklassen og under de buddhistiske ceremonier. Kontakten med Kina førte omkring år 700 til anvendelse af farvede blyglasurer på lertøj (sancai).
Den karakteristiske japanske keramik fra 1100-tallet og frem til ca. 1600 var robust, uglaseret stentøj, som især blev brugt som forrådskar. De bedst kendte keramiske centre er de "seks gamle ovne": Echizen, Shigaraki, Seto, Tokoname, Tamba og Bizen.
Glaseret keramik fra Seto blev betragtet som det fineste, og her fremstilledes fra 1300-tallet efterligninger af kinesiske teskåle med temmoku-jernglasur. Teskåle, tedåser, vandkrukker og blomstervaser blev fremstillet til brug i teceremonien, som opnåede sin endelige udformning i Japan i 1500-tallet. Blandt den foretrukne tekeramik var produkter fra Bizen, Shigaraki, Mino (oribe) og Karatsu samt håndformede teskåle (se raku).
Fra Korea indførtes i slutningen af 1500-tallet de "krybende ovne" (naborigama), som kunne have op til 20 ovnkamre i forlængelse af hinanden, og hvori brændingstemperaturen kunne nå op på 1300-1400 °C.
Dette muliggjorde fremstilling af porcelæn, efter at egnet porcelænsjord var blevet fundet på Kyushu i begyndelsen af 1600-tallet. Af de tidlige porcelænstyper blev store mængder af imari og kakiemon eksporteret til Europa, mens finere imari og nabeshima forbeholdtes de lokale herskere.
I Edotiden (1603-1868) steg efterspørgslen efter finere brugskeramik og tekeramik. Mange nye ovne blev oprettet, heriblandt Kutani, som fremstillede porcelæn dekoreret med emaljefarver. Også lertøj og stentøj, bl.a. dekoreret af kunstnere som Kenzan, var meget eftertragtet.
1700- og 1800-tallets keramik var generelt præget af nedgang i kvaliteten og mangel på kunstnerisk inspiration. Kendt i Vesten er satsuma-keramik, der blev fremstillet til eksport.
I dag produceres størstedelen af den japanske keramik industrielt, men de gamle traditioner videreføres stadig i mindre ovne rundt om i landet, fx af den internationalt kendte Hamada Shoji.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.