Indtil den japanske boble-økonomis undergang i begyndelsen af 1990'erne nød landet godt af et billede i udlandet som en fredselskende harmonisk kultur med en efterlignelsesværdig virksomhedskultur. Billedet havde japanerne selv skabt i de foregående årtier i den såkaldte nihonjinron-litteratur (”teorier om japanere”), som kort fortalt fremstiller japanere som værende i harmoni (wa), i tæt kontakt med naturen, som værdsætter renhed og æstetik, som er kompromissøgende, er kollektivt indstillet og er hårdtarbejdende, lydige borgere.

I dag er billedet af den opofrende flittige japaner erstattet af billedet af en ny socialkarakter, påvirket af et vestligt værdisæt, som prioriterer individet og behovstilfredsstillelse højere. Shinjinrui (”det nye menneske”) er den ældre generations tilnavn til den nye selviske generation.

Den japanske stat søger at skabe et andet billede af Japan gennem ”public diplomacy” som en moderne kulturmagt, en ”blød magt”, hvis kulturelle kapital ligger i de populære kunstarter, hvor Japan må siges at være førende: manga (tegneserier), anime (tegnefilm) og computerspil. ”Cool Japan”. Modsat tidligere tiders elitære-æstetiske kunstformer som fx teceremoni, ikebana (blomsterarrangementer), bonsai (miniaturetræ), origami (papirkunst), keramik og kalligrafi.

Familien med tre generationer under samme tag eksisterer stort set ikke længere. Moren som tog sig af børn, husholdning og bedsteforældre, og faren som hårdtarbejdende forsøger. Op mod en tredjedel af begge køn ønsker slet ikke at gifte sig, og fødselsraten er så lav, at Japan skrumper. Antallet af ældre mennesker, som desuden oplever ensomhed, vokser proportionalt.

Samtidigt har Japan oplevet jordskælv (Kobe 1995 og Tohoku 2011), som har sat sammenholdet på prøve. Det skal dog siges, at det sidste i 2011, som begyndte som et jordskælv, blev en tsunami og ramte atomkraftværket Fukushima med efterfølgende radioaktivt udslip, viste befolkningens sammenhold og gåpåmod, mens statsmagten fejlede.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig