Faktaboks

James E. Grunig
Født
18. april 1942
Portrætbillede af James E. Grunig
Professor James E. Grunig

James E. Grunig er professor emeritus ved University of Maryland, USA og en af de mest centrale skikkelser i international public relations forskning.

Grunig definerede public relations (PR) som en ledelsesfunktion, der har til formål at etablere langsigtede relationer mellem en organisation og dens interessenter. Skabelse og vedligeholdelse af disse langsigtede relationer anses som afgørende for en organisations corporate image og legitimitet.

Grunigs forskning fokuserede derfor på, hvordan organisationer kan udføre public relations på ansvarlig og professionel vis.

Fire modeller for Public Relations

Grunigs mest indflydelsesrige teori beskriver fire idealtypiske modeller i udviklingshistorien for public relations:

  1. Presseagent og offentlighedspåvirkning (kanylemodellen)
  2. Offentlig information (informationsmodellen)
  3. To-vejs asymmetrisk kommunikation (interessentmodellen)
  4. To-vejs symmetrisk kommunikation (forhandlingsmodellen)

Grunig argumenterer for, at 2-vejs symmetrisk kommunikation må anses for at være det ideelle model for public relations i moderne demokratiske samfund. Her er det public relations' opgave at forhandle med en organisations interessenter for at forhindre og løse konflikter ved at opnå gensidig forståelse mellem organisationen og samfundet.

Teorien fremstår fortsat som central orienteringspunkt og milepæl i faget public relations.

Grunig's 4 modeller af PR
Fire modeller af Public Relations. Copyright: James E. Grunig, Oversættelse og redigering: Roy Langer
Grunig's 4 modeller af PR

Offentlighed eller interessenter

Grunigs anden fremtrædende teori beskæftiger sig med forholdet mellem ”public” (offentligheden) og ”publics” (forskellige "publikummer/interessenter)". Grunig argumenterer for, at det er betinget af situationen, hvad der opfattes som offentligt i forhold til respektive publikummer/interessentgrupper. En altomfavnende offentlighed findes ikke i moderne fragmenterede samfund, hvorfor public relations må forholde sig til de forskellige interesser og interessenter i samfundet.

Læs mere i Den Store Danske:

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig