Den umiddelbare forgænger for den nye genre var madrigalkomedien, en mimet teaterforestilling, i hvilken handlingen blev kommenteret musikalsk af en gruppe solister, der ikke viste sig på scenen, men sang bag kulisserne; et berømt eksempel er Orazio Vecchis L'Amfiparnasso (1597). Til forskel herfra bliver replikkerne sunget af de optrædende personer i operaen. Dennes musikalske forudsætning var monodien, der er kendetegnet ved, at melodistemmen ledsages af generalbas (basso continuo), dvs. en basstemme, der udføres af både et dybt melodiinstrument (fx cello) og et akkordinstrument (lut, cembalo, orgel); se i øvrigt barok (musik).
Historiens første opera, Jacopo Peris Dafne (Firenze 1597), blev fulgt af hans Euridice (sammesteds 1600). Det første mesterværk inden for genren skyldes Claudio Monteverdi, hvis L'Orfeo blev opført under private former i Mantova i 1607.
I Venedig, hvor Monteverdi i 1613 efterfulgte Giovanni Gabrieli ved Markuskirken, åbnedes i 1637 det første operahus med offentlig adgang. Hertil skrev Monteverdi adskillige operaer; bevaret er kun de to sidste, L'incoronazione di Poppea (1641, Poppeas kroning)) og Il ritorno d'Ulisse (1642). Til hans umiddelbare efterfølgere hører operakomponisterne Francesco Cavalli og Antonio Cesti.
I slutningen af 1600-tallet rykkede tyngdepunktet sydpå til Rom og til Napoli, hvor komponister som Francesco Provenzale og navnlig Alessandro Scarlatti medvirkede til at udvikle genren. Den napolitanske opera er kendetegnet ved en opdeling af monodien i to forskellige satstyper: recitativet, i hvilket den handlingsbærende dialog fremføres, og arien, hvor personernes skiftende følelser (affekter) kommer til udtryk (se affektlære); stor betydning fik i den forbindelse da capo-arien, der blev den fremherskende arietype i baroktiden.
De vokale udfoldelser nåede samtidig et højdepunkt i skønsangen (bel canto), og det var på den tid, at begreberne "prima donna" og "primo uomo" ('første dame', 'første herre') fik deres særlige indhold. Den specielt italienske foreteelse kastratsangen kom desuden på mode i 1600- og 1700-tallet; det mest berømte navn var Farinelli (Carlo Broschi).
Fra ca. 1700 blev Venedig atter centrum for operadyrkelsen. Her opførtes værker af komponister som Leonardo Vinci, Leonardo Leo, Nicola Porpora, Giovanni Battista Pergolesi og indfødte venetianere som Tommaso Albinoni og Antonio Vivaldi, og hertil kom udenlandske komponister for at lære sig kunsten, bl.a. Georg Friedrich Händel, Johann David Heinichen og Johann Adolf Hasse.
Omvendt kom operaen til andre lande gennem italienere, der udvandrede og virkede nord for Alperne, bl.a. Jean-Baptiste Lully (Giovanni Battista Lulli) i Frankrig og Agostino Steffani i Tyskland i 1600-tallet, Antonio Caldara i Wien, Niccolò Jommelli i Tyskland og Giovanni Bononcini i England i 1700-tallet.
I 1600- og 1700-tallet blev operaen den altdominerende genre overhovedet, ikke kun i henseende til antallet af værker, der gik over scenerne, men også på grund af dens stærke indflydelse på andre musikalske genrer som messe og andre former for kirkemusik, oratorium, gejstlig koncert og verdslig kantate; i alle tilfælde smittede operastilen af på det musikalske udtryk.
Italiensk opera udviklede sig i anden halvdel af 1700-tallet i to retninger: den alvorlige opera seria, der videreførte den ældre tradition, og den komiske opera buffa, der har rod i intermezzoet, og som bl.a. Domenico Cimarosa bidrog til. I midten af århundredet blev Pergolesis intermezzo La serva padrona opført i Frankrig, hvad der gav anledning til en heftig national strid om forskellene mellem fransk og italiensk musik, jf. Frankrig (musik).
Til opførelse i Italien skrev Christoph Willibald Gluck i anden halvdel af 1700-tallet et antal operaer i den ældre stil, inden han reformerede genren med Orfeo ed Euridice, først opført i 1762 i Wien.
Operaen i Italien blev i begyndelsen af 1800-tallet frem for alt dyrket af Gioacchino Rossini, der med udgangspunkt i stilen hos bl.a. Cimarosa og Gasparo Spontini skrev et betydeligt antal sceniske værker; hovedvægten af sit virke inden for denne genre lagde han dog i Paris. Her virkede også Luigi Cherubini både som operakomponist og som direktør for konservatoriet.
Rossinis vigtigste efterfølgere i Italien var Gaetano Donizetti og Vincenzo Bellini, hvis musik blev en af forudsætningerne for en af historiens største operakomponister overhovedet, Giuseppe Verdi. Med store sceniske værker som Rigoletto (Venedig 1851), La Traviata (Venedig 1853), Don Carlos (Paris 1867, revideret version Milano 1884), Aida (Cairo 1871), Otello (Milano 1887) og Falstaff (Milano 1893) skabte han et vægtigt italiensk modstykke til Richard Wagners tyske musikdramaer. Verdis popularitet som symbol på Italiens samling ses bl.a. af, at hans navn blev udlagt som forkortelse for "Vittorio Emanuele Re D'Italia" (Vittorio Emanuele, Italiens konge).
Ved overgangen til 1900-tallet blev naturalismen i operaen, verismen, repræsenteret med værker af Pietro Mascagni (Cavalleria rusticana, Rom 1890), Ruggiero Leoncavallo (Bajadser, Milano 1892) og Giacomo Puccini, der dog i høj grad står i gæld til Verdi (bl.a. La Bohème, Torino 1896, Madame Butterfly, Rom 1900, Tosca, Milano 1904 og den ufuldendte Turandot, Milano 1926). Moderne tonesprog, herunder tolvtoneteknik, kommer til udtryk i sceniske værker af bl.a. Luigi Dallapiccola (Fangen, Firenze 1950).
Adskillige italienske operascener har siden åbningen af den første i 1637 tiltrukket sig opmærksomhed uden for landets grænser, bl.a. de berømte operahuse i Milano (Teatro della Scala), i Venedig (Teatro La Fenice) og den antikke arena i Verona.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.