Island – musik, I samspil med den lokale folkemusik har kirkemusikken siden kristendommens indførelse været en vigtig kilde til udenlandsk indflydelse på alle musiklivets niveauer. Þorlakstíðir (Officio Sancti Thorlaci) fra 1200-t. er skrevet på latin som gregoriansk sang efter rímur-regler. Senere udvikledes også flerstemmigheden, især det tostemmige organum som en parallel til den folkelige tvísöngur. Fra 1700-t. stagnerede kulturlivet, herunder kendskabet til nodelæsning og musikteori, som indtil da hovedsagelig var blevet dyrket i forbindelse med salmebogsudgivelser. Musiklivet var nærmest upåvirket af udviklingen i Europa, og instrumenter var næsten ukendte.
Først med nationalromantikken i slutningen af 1800-t. begyndte den udenlandske påvirkning igen at gøre sig gældende; især organisterne i Reykjavík og andre islændinge, som tilegnede sig musikalske færdigheder i Danmark, blev eksponenter for denne udvikling. Trods kunstmusikkens sene opståen i Island har den nået et betydeligt omfang. I nyere tid findes kor, orkestre og musikskoler over hele landet, og musikfestivaler har medvirket til at placere Island i international sammenhæng. At komponisterne studerer i forskellige lande, betyder, at inspirationen er meget varieret; alligevel kan der spores en søgen efter en national identitet i musikken. Sveinbjörn Sveinbjörnsson (1847-1927) og Jón Leifs (1899-1969) var de første komponister, som opnåede at blive kendt uden for Island; siden er bl.a. fulgt Atli Heimir Sveinsson (1938-2019) og Jón Nordal (f. 1926).
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.