Irma Irmapigen blev registreret som varemærke i 1943 efter at have været brugt som kendetegn for forretningerne siden 1910. Logoet blev omtegnet i 1975 og 1978 af arkitekt Bent Mackeprang og grafiker Erik Ellegaard Frederiksen.

.

Irma A/S er en dansk supermarkedskæde hovedsagelig med udbredelse i Storkøbenhavn. Den blev stiftet i 1886 af Carl Schepler (1870-1942).

Irma går nye veje fra 1950'erne

Irma åbnede sin første selvbetjeningsbutik i 1950 i Nykøbing Sjælland. Ved bl.a. at lægge vægt på kvalitet og varenyheder tiltrak kæden ikke mindst et betalingsdygtigt livsstilspublikum.

Irma var blandt de første til at indføre datomærkning af varerne, ugens tilbud, husstandsomdelte tilbudsaviser, radioreklame (Radio Mercur), kunst på bæreposer, PVC-fri emballage, ubleget mel og senest et bredt økologisk varesortiment.

Med Børge Olsen som administrerende direktør i årene 1951-1979 blev vin præsenteret som en dagligvare.

Irma købes af FDB

Pga. 1980'ernes discountbølge blev Irma presset. Siden Carl Scheplers død havde kæden været ejet af fire æggrossister. De solgte i 1982 Irma til FDB, som igen koncentrerede Irma-butikkerne til det storkøbenhavnske område.

Fra slutningen af 1990'erne blev Irma igen overskudsgivende og udvidede igen antallet af butikker.

Alfred Josefsen som Irma-chef

I spidsen for fremgangen stod fra 1999 administrerende direktør Alfred Josefsen, som ved sin ledelsesstil, beskrevet i bogen "Kære Irma – It's all about people" (2004), skabte engagement og virkelyst i hele medarbejderkredsen.

I 2002 blev Irma kåret som Årets dagligvarekæde, i 2005 og 2006 som Europas bedste arbejdsplads inden for detailhandel, i 2006 som Europas mest troværdige arbejdsplads, i 2006 og 2008 som Danmarks bedste store arbejdsplads (mere end 1000 ansatte).

I 2008 blev Irma desuden tildelt MMM-prisen, som er den fineste pris for detailhandlere i Danmark. Irma har også opnået "hædrende omtale" i Ledelseskanonen, som udmærker de største ledelsesbedrifter siden 2. Verdenskrig.

I 2002 var Irma sammen med resten af FDB blevet en del af Coop Norden. Efter en ny struktur 2007, fortsatte den danske del (herunder også Irma) som en del af Coop Amba.

COOP afvikler Irma

I 2012 havde Irma en omsætning på 2,4 mia. kr. i de 83 butikker.

I starten af 2020'erne blev Irma igen presset af discountkæderne og havde flere år med underskud.

Den 31. januar 2023 meddelte Coop, at det i løbet af 2023 er slut med Irma-kæden. Af de 65 tilbageværende Irma-butikker konverteres ni til de nye Coop-butikker. Knap 30 Irma'er omdannes til 365discount-butikker, mens omkring 10 ender som Brugsen-butikker og 17 lukkes helt.

Læs mere i Trap Danmark

Eksterne links

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig