IC3-tog

IC3-tog.

.

IC3-tog fremstillet af aluminium.

.

Foto: Kaj Aage Holdt

.
Licens: Brukerspesifisert

IC3-tog (MFA-FF-MFB) som østgående InterCity-tog øst for Kolding.

.

DSB startede i 2009 med at bruge helreklame-folie på deres IC3-tog (Litra MF). Indtil videre drejer det sig om 4 forskellige reklamer og de tre kører stadig. Denne er en reklame for Lyntoget. "København-Århus på under 3 timer / Lynhurtigt - Lyneffektivt - InterCityLyn.Foto: Kaj Aage Holdt

.
Licens: Brukerspesifisert

IC3-tog, dansk produceret dieseldrevet togsæt bestående af tre vogne med fire bogier, hvoraf to er fællesbogier. DSB har 96 af disse togsæt (litra MF), som blev udviklet i 1984-89 med henblik på en forbedring af det IC-togsystem, som indførtes i 1974.

Faktaboks

etymologi:
1. led af ordet IC3-tog er en fork.f. eng. intercity 'mellem større byer'.

Princippet i IC3-toget er det samme som i de første lyntog fra 1935, men med anvendelse af den nyeste teknologi. Hovedmålene i udviklingen af togsættet var bl.a. lavt energiforbrug ved minimering af vægten, fleksibel anvendelse ved hurtig af- og sammenkobling samt forbedret komfort. Vognkasserne er af sammensvejste ekstruderede aluminiumprofiler , og bogierne er forsynet med gummi- og luftfjederelementer samt skive- og magnetskinnebremser. Drivsystemet består af fire 330 kW dieselmotorer hver med en tolvtrins mekanisk gearkasse. Taravægten er 97 t, og maksimalhastigheden er 180 km/h.

Togsættet, der har 144 siddepladser, er udstyret med klimaanlæg og et informations- og pladsreserveringssystem og bliver overvåget og kontrolleret af en computerstyring, som gør det muligt at køre med op til fem sammenkoblede togsæt. Den specielle gummifront med automatisk kobling og en førerplads, som kan svinges til side, kan danne overgang mellem sammenkoblede togsæt og giver IC3-toget dets karakteristiske udseende.

IC3-toget har modtaget adskillige designpriser og har endvidere været grundlaget for tilsvarende dieseltogsæt leveret til Sverige og Israel, for et tovogns dieseltogsæt til de danske privatbaner og for et firevogns elektrisk regionaltogsæt (litra ER), hvoraf det første af 44 blev leveret til DSB i 1993.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig