Faktaboks

Heinrich Schütz
Født
1585
Død
1672

Heinrich Schütz som 65-årig portrætteret af maleren Christoph Spetner (1617-99). Billedet hænger på universitetsbiblioteket i Leipzig.

.

Heinrich Schütz, 1585-1672, tysk komponist, en af sin tids betydeligste. 1599 blev Heinrich Schütz kordreng ved hofkapellet i Kassel, og fra 1609 studerede han hos Giovanni Gabrieli i Venedig. Han vendte tilbage til Kassel 1613, men kom året efter til Dresden, hvor han 1617 blev hofkapelmester. 1628-29 besøgte han igen Venedig, hvor han formodentlig mødte Claudio Monteverdi og lærte den nye deklamatoriske stil at kende.

Trediveårskrigen (1618-48) bragte kapellet i økonomiske vanskeligheder, hvorfor Schütz søgte andre steder hen; han var bl.a. i København 1633-35 og 1642-44. Årene efter krigen var vanskelige for Schütz, der flere gange uden held søgte om pension; alligevel forblev han i tjenesten i Dresden, og skønt han omsider tildeltes pension 1657, spillede han en aktiv rolle i kapellet indtil sin død.

Hans ca. 500 værker omfatter næsten kun kirkelig musik. Psalmen Davids (1619) er inspireret af den venetianske flerkorige stil for stemmer og instrumenter. Mere beskedne besætninger (solostemmer og få instrumenter) findes i samlingerne Kleine geistliche Konzerte (1636 og 1639) og Symphoniae sacrae (1629 og 1647).

Juleoratoriet (1664), som er skrevet i den moderne dramatiske stil, regnes blandt de ypperste værker med denne farverige kombination af stemmer og instrumenter. De tre passioner (1665-66) følger derimod datidens liturgiske praksis i Dresden og er således kun for stemmer.

Karakteristisk for Heinrich Schütz' stil er den tætte forening af tekst, musik og drama, som opnås ved brug af retoriske figurer (musica poetica), ordmalerier og en effektfuld brug af dissonanser.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig