Faktaboks

Harry Graf Kessler

Harry Clemens Ulrich Graf von Kessler

Født
23. maj 1868
Død
30. november 1937

Harry Graf Kessler var en tysk diplomat, kunstmæcen, forfatter og trykkeriejer.

Fra 1893 var Harry Graf Kessler medredaktør af kunsttidsskriftet Pan og fra 1903 leder af det nyoprettede storhertugelige kunst- og kunstindustrimuseum i Weimar, men på grund af hofintriger forlod han dette embede allerede i 1907.

Han bevarede sin elegante villa i Weimar indtil sit eksil i 1933. Henry van de Velde, der ligeledes boede i Weimar, udsmykkede villaen for Kessler, ligesom den Kesslerske bolig i Berlin, hvor størstedelen af han kunstsamling var placeret.

I Weimar var han medstifter af Nietzsche-Archivet, som han dog med årene lagde afstand til på grund af Nietzches søster, Elisabeth Förster-Nietzsches åbenlyse nazistiske sympatier.

Med Hugo von Hofmannsthal skrev han i 1911 librettoen til Richard Strauss' opera Rosenkavaleren.

Fra sit private trykkeri i Weimar, Cranach-Presse, udgav Kessler 1915-33 en række grafisk formfuldendte bøger, bl.a. digte af Vergil med illustrationer af Aristide Maillol (1926). Kessler havde på råd fra bl.a. den stempelskærer, der havde skåret patricerne til William Morris' Kelmscott-bøger, Edward Prince, fået Emery Walker til at designe en ny antikvaskrift til sit trykkeri. Designet lå tæt op ad Cobden-Sandersons antikva Doves Roman, baseret på Nicolas Jensons berømte skrift fra 1400-tallets slutning. Walkers skrift havde imidlertid ikke fået en kursiv variant. Istedet fik Kessler Edward Johnston til at tegne en helt selvstændig kalligrafisk kursivskrift, som Kessler bl.a. benyttede i 1931 til en siden berømt udgave af Rainer Maria Rilkes Duineser Elegien.

Økonomisk støttede han omkring 1920 unge samfundskritiske kunstnere som George Grosz, John Heartfield samt dele af dadaisternes kreds. Han støttede også den norske maler Edvard Munch, af hvem han lod sig portrættere flere gange.

Som kosmopolit og antimilitaristisk adelig indtog Kessler et venstreliberalt standpunkt. Under 1. Verdenskrig søgte han som tysk diplomat i Schweiz hemmeligt at indlede fredsforhandlinger med Frankrig. I en kort periode, fra november 1918 til juli 1919, var han tysk gesandt i Warszawa.

I 1920'erne i Berlin deltog Kessler som "der rote Graf" (på grund af sine politiske sympatier) i selskabslivets kunstneriske sammenkomster, og i sit hjem modtog han talrige kunstnere, også fra scenens verden, fx Josephine Baker.

I 1928 skrev han sin store biografi om ungdomsvennen, den jødiske rigmand, udenrigsminister Walther Rathenau, der blev myrdet i 1922.

Fra nazisternes magtovertagelse i 1933 til sin død boede han i Frankrig.

Harry Graf Kesslers dagbøger, et vigtigt tidshistorisk dokument for perioden 1880-1937, blev i sin helhed udgivet 2004-2010 (da. Dagbøger 1932-37, 1988).

Litteratur

  • Abrahamsen, Povl: Den kreative greve (i: Hvad Fatter gjør. Red. af Henrik Glahn m.fl.(4). Poul Kristensen, Herning, 1982. S.7-23.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig