Hans Brüggemann, d. efter 1521, tysk billedskærer og billedhugger. Det eneste dokumenterede værk fra Hans Brüggemanns værksted er højaltertavlen i Slesvig Domkirke, hvis latinske indskrift meddeler, at værket blev fuldendt i 1521.

Altertavlen, der ikke blev fremstillet til domkirken, men til augustinerkorherrernes klosterkirke i Bordesholm, er trefløjet; når den lukkes, fremtræder den helt billedløs i det nøgne egetræ.

I betragtning af hvad der i øvrigt var almindeligt i senmiddelalderens billedskærerkunst, peger dette på, at værket trods inskriptionen ikke var helt færdigt i 1521.

Med sin nederlandske form og fint udskårne, ubemalede figurer er den enestående i periodens nordtyske kunst. Den indeholder relieffer med 16 motiver fra Kristi lidelseshistorie. Kompositionerne i de enkelte relieffer, detaljeringsgraden i udskæringerne og figurstilen peger på indflydelse fra Nederlandene og Sydtyskland.

Særlig iøjnefaldende er påvirkningen fra Tilman Riemenschneider og Albrecht Dürer. Hans Brüggemanns relieffer fremtræder som scenerum med forgrundsfigurerne omtrent i friskulptur og med en ret høj grad af perspektivisk dybdevirkning.

Figurerne er særdeles detaljerige og i proportioneringerne tæt på det anatomisk korrekte. Hvor figurscenerne således har et umiskendeligt renæssancepræg, er de ornamentale led ligesom tavlens arkitektoniske udformning udpræget gotiske.

Af andre værker, der traditionelt tilskrives Hans Brüggemanns værksted, kan nævnes Sankt Christoffer med Jesusbarnet i Slesvig Domkirke, Sankt Georg og dragen fra Mariakirken i Husum (ca. 1520, fra 1830 på Nationalmuseet i København) samt bronzegravmælet for hertug Frederik og hertuginde Anna af Brandenburg i Bordesholm Klosterkirke (ca. 1514-18).

Læs mere om tysk billedkunst.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig