Højgaard & Schultz A/S var med i konsortiet European Storebælt Group, ESG, der byggede Vestbroen mellem Fyn og Sprogø, Europas længste kombinerede vej- og jernbanebro, 6,6 km. Elementerne blev transporteret ud i brolinjen af kranfartøjet Svanen, som efter en ombygning genanvendes ved byggeriet af Øresundsbroen.

.

Højgaard & Schultz. Portræt af den ene stifter, Knud Højgaard.

.

Højgaard & Schultz A/S, dansk ingeniørvirksomhed, stiftet i 1918 som A/S Cyclone af ingeniørerne Knud Højgaard og Sven Schultz (1886-1932), siden 1921 Højgaard & Schultz A/S. I 2001 fusionerede virksomheden med Monberg & Thorsen A/S til MT Højgaard A/S.

De to stiftere havde fundet hinanden som ansatte i Christiani & Nielsens afdeling i Sankt Petersborg, og fordrevet af Den Russiske Revolution dannede de deres eget danske foretagende. Virksomheden har været banebrydende med anvendelse af jernbeton og præfabrikerede bygningselementer.

Blandt mange byggeopgaver kan nævnes havnene i Gdynia og Funchal, fjernvarmeanlæg i Reykjavík, baseinstallationer og radaranlæg i Grønland (som partner i DAC, Danish Arctic Contractors) og i Danmark fx Tuborgs mineralvandsfabrik, H.C. Ørsted Værket, punkthusene på Bellahøj, Tivolis Koncertsal, Københavns Godsbanegård samt på konsortialbasis Sallingsundbroen, Farøbroerne, Vestbroen over Storebælt og Øresundsbroen. Knud Højgaards Fond var hovedaktionær i virksomheden.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig