Den klassiske periode fik stor indflydelse på den senere europæiske kunsthistorie. Det skyldes ikke mindst, at man nu tilstræbte naturalisme, først og fremmest i gengivelsen af menneskelegemet.
Fra den tidlige klassiske stil ca. 480-450 f.v.t. blev bronze det mest populære materiale for enkeltstående skulpturer. På grund af metallets værdi er disse bronzestatuer kun bevaret i meget få eksemplarer. Af eksempler kan nævnes Vognstyreren fra Delfi og de to Riace-bronzer fra Syditalien. En del græske bronzeskulpturer kendes dog i romerske marmorkopier; dette gælder også for periodens mest berømte billedhugger, Myron.
Af græsk originalskulptur fra 400-tallet f.v.t. er den mest arkitektonisk skulptur, der er bevaret fx gavlgrupperne og metoperne fra Zeustemplet i Olympia (470-457 f.Kr.), som har det karakteristiske tunge draperi og interessen for at vise vanskelige stillingsmotiver.
I den tidlige periode skete der endvidere store landvindinger inden for maleriet, som kun kendes gennem omtale i de skriftlige kilder, da ingen malerier er bevaret. De mest berømte malere var Polygnotos fra Thasos og Mikon fra Athen, som udviklede en stil med større grad af følelsesmæssigt udtryk. Desuden fik placeringen af figurerne på forskellige niveauer i billedet en vis perspektivering frem; om egentligt perspektiv var der dog ikke tale. I det tofarvede vasemaleri gjorde den sorte baggrund perspektivvirkningen vanskelig at få frem; derfor kan man ikke gennem vasemaleriet få nogen forestilling om, hvordan de store malerier så ud.
I den højklassiske periode 450-400 f.v.t. indtog Athen med det store byggeprogram og en række mindre monumenter en suveræn førerstilling på det kunstneriske område. Man anvendte en del af indtægterne fra Det Deliske Søforbund til byens forskønnelse. Byggeriet af Parthenon (447-438 f.Kr.) blev ledet af Fidias. Hans berømte Athenastatue i guld og elfenben til templet er imidlertid ikke bevaret. Det samme gælder hans Zeusstatue til templet i Olympia, der blev regnet blandt verdens Syv Underværker. Den bevarede skulpturudsmykning til Parthenon, dvs. gavlgrupperne, frisen og metoperne, er det fornemste eksempel på den højklassiske stil med dens afklarede ro og raffinerede teknik.
En anden berømt billedhugger fra den højklassiske periode, Polyklet fra Argos, udviklede en kanon, et proportionssystem til gengivelsen af det menneskelige legeme. Hans mandsstatuer, bl.a. Spydbæreren, der kun kendes i romerske kopier, byggede på princippet om kontrapost (modstilling).
Mod slutningen af 400-tallet f.v.t. udvikledes den såkaldte rige stil, som er karakteriseret ved et meget raffineret draperi, der klynger sig til figurerne, hvorfor den undertiden kaldes for "de våde draperiers stil". Det fornemste eksempel er reliefferne fra balustraden til Niketemplet på Athens Akropolis (ca. 410-400 f.v.t.).
Den karakteristiske Parthenonstil afspejledes også i tidens attiske keramik, tydeligst hos Achilleusmaleren. I den højklassiske periode var hvidgrundsteknikken populær i Athen; det var en stil, der med sine lette, farvelagte motiver på hvid baggrund lå tættere på det egentlige maleri end rødfigursteknikken. Den anvendtes især til lekyther, olieflasker, der var populære gravgaver. Den rige stil med dens gennemsigtige draperier ses også i keramikken, især i Mediasmalerens værker.
Af stor betydning for kunstudviklingen i antikken var udviklingen inden for maleriet, hvor man mod slutningen af 400-tallet f.v.t., muligvis på baggrund af arbejdet med teaterkulisser, eksperimenterede med dybdevirkning og lys-skygge-virkning (se også Apollodoros). Fra samme periode kendes de tidligste mosaikker. Oprindelig udførte man dem i småsten med to grundfarver, lys og mørk. I hellenistisk tid introduceredes, formentlig inspireret fra Østen, en teknik med små mosaikstifter, tesserae, hvilket indebar øgede muligheder for flerfarvede fremstillinger, der lå tættere op ad maleriet.
I begyndelsen af 300-tallet f.v.t. indtraf der en kunstnerisk nedgangsperiode i Athen som følge af nederlaget i Den Peloponnesiske Krig. Denne fulgtes af en stor kunstnerisk blomstring, der dog var langt mere spredt over den græske verden end tidligere. Et hovedmonument i perioden, Mausoleet i Halikarnassos, blev således opført for en ikke-græsk fyrste.
Ikke mindst inden for skulpturen var 300-tallet f.v.t. en storhedstid med de tre billedhuggere Praxiteles, Skopas og Lysippos.
Praxiteles arbejdede bl.a. i marmor; hans værker var populære hos romerne og er derfor overleveret i en del kopier. Dette gælder ikke mindst hans berømte statue af Afrodite fra Knidos; den viser gudinden helt nøgen, hvad der ellers var usædvanligt for græske kvindestatuer. Karakteristisk er kroppens udprægede S-kurve, som er en videreudvikling af kontrapost-princippet.
Skopas' værk er kun overleveret i få kopier. Han var i oldtiden kendt for at forlene sine skulpturer med stor følelse i udtrykket. Lysippos lancerede en ny og slankere atlettype i forhold til Polyklets med andre proportioner og nye stillingsmotiver. Han var Alexander den Stores hofkunstner og har lavet det bedst kendte Alexanderportræt.
I 300-tallet f.v.t. tabte attisk keramik terræn i forhold til de mange konkurrerende værksteder, der fra ca. 440 f.v.t. var etableret i det græske Syditalien; produktionen af attisk rødfigurskeramik ophørte helt i begyndelsen af hellenistisk tid. Periodens kendteste maler var Apelles.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.