Faktaboks

Ghita Nørby
Født
11. januar 1935, København

Portræt af Ghita Nørby, 2009.

.

Ghita Nørby i en oplæsning af Den lille havfrue på Rialto Teatret 1998.

.

Niels Birger Wamberg sammen med Ghita Nørby, 2009. Ghita Nørby er en af mange kendte personer, Niels Birger Wamberg har skrevet portræt af.

.

Ghita Nørby er en dansk skuespiller; datter af Einar Nørby.

Tidlig karriere

Fra 1955 var Ghita Nørby ved Det Kongelige Teater, hvor hun især fik roller som ung pige med smilehuller og perlelatter. Sit egentlige gennembrud opnåede hun i perioden 1960-1961 på Allé-Scenen, bl.a. som pigen Jo i Shelagh Delaneys En duft af honning (1960).

I 1960'erne optrådte hun på de fleste københavnske scener, bl.a. i Ondine (1962) og Balkonen (1963) på Det Ny Teater og som Sally Bowles i musicalen CabaretAllé-Scenen (1969).

Ghita Nørby på Det Kongelige Teater

I 1970 vendte Ghita Nørby tilbage til Det Kongelige Teater, og i en lang række klassiske og moderne roller kom hun i de næste to-tre årtier til at stå som dansk teaters førende kvindelige skuespiller i den yngre aldersklasse.

Et højdepunkt blev Célimène i Molières Misantropen (1973), instrueret og illumineret af Ingmar Bergman. Men ingen genre og intet rollefag har været hende fremmed. Hun brillerede som Madame Montaigu i Ernst Bruun Olsens Den poetiske raptus (1976) og levendegjorde på én gang det sejrrige og det sårede som Johanne Luise Heiberg i Per Olov Enquists Fra regnormenes liv (1982).

Klassiske og nyklassiske roller

Ghita Nørby viste sit format i en række klassiske og nyklassiske roller, bl.a. som dronning Elizabeth i Schillers Maria Stuart (1986) og som Bernarda i Garcia Lorcas Bernardas hus (1988).

I 1983 indledte hun sit partnerskab med Frits Helmuth i Edward Albees Hvem er bange for Virginia Woolf? på Det Kongelige Teater; det blev bl.a. videreført i Per Olov Enquists Tribadernes nat (1987) og i August Strindbergs Dødsdansen (1991).

Senere højdepunkter

Blandt senere højdepunkter i Ghita Nørbys karriere kan nævnes forestillingerne Betty Nansen på Betty Nansen (1991), Noréns Sommer (1993), Albees Tre høje kvinder (1996), O'Neills Lang dags rejse mod nat (1996) og Euripides' Fønikerinderne (1998).

Ghita Nørbys store sceniske autoritet danner fundament i flere af hendes roller, fx i Joseph Kesselrings Arsenik og gamle kniplinger (2001), moderen i Tennesee Williams' Glasmenageriet (2001) og titelfiguren i Fernando de Rojas' Celestina (2002), alle på Det Kongelige Teater.

I andre roller giver en lurende uro bag styrken sig til kende, således i Marguerite Duras' Savannah Bay (Rialto, 1999), fru Alving i Henrik Ibsens Gengangere (Det Kongelige Teater 1999) og Per Olov Enquists Søstrene (Betty Nansen Teatret 2000) samt i Kaspar Rostrups film Her i nærheden (2000).

Stor spændvidde

I 2002 demonstrerede hun på ny spændvidden i sit talent ved at spille en absolut maskulin Alceste i Molières MisantropenBetty Nansen Teatret og et smukt og vittigt par sammen med Jørgen Reenberg i Ernest Thompsons Vores sensommer på Det Kongelige Teater. I 2005 fortsatte de deres samspil som hr. og fru Levin i Indenfor murene.

Ghita Nørby på film og tv

Ghita Nørby har medvirket i talrige film med debut i Johannes Allens Ung leg (1956), hvor hun for første gang på film spillede sammen med Frits Helmuth, et samarbejde, der fortsatte i Kaspar Rostrups Dansen med Regitze (1989) til og med Her i nærheden (2000).

Desuden har Ghita Nørby medvirket i fx Annelise Reenbergs Baronessen fra benzintanken (1960), Morten Arnfreds og Henning Kristiansens Mig og Charly (1978) og i Per Flys Arven (2003).

På tv har Ghita Nørby bl.a. spillet Ingeborg Skjern i tv-serien Matador (1978-1982) og Rigmor (en af lægerne) i Lars von Triers Riget I-II (1994 og 1997).

Priser

I 2012 blev Ghita Nørby tildelt en Æres-Bodil for sin indsats i danske film. I 2013 modtog hun en Æres-Robert; i 1998 Modersmål-Prisen.

Læs mere i Den Store Danske

Læs mere i Dansk Kvindebiografisk Leksikon

Kommentarer (2)

skrev Peter E. Christensen

Flg. sætning bør tjekkes (også mht. kursiveringen): “Nye højdepunkter i karrieren blev Betty Nansen på Betty Nansen (1991)…”

svarede Marie Bilde

Kære Peter E. Christensen.
Tak for din kommentar. Jeg har omformuleret sætningen en smule. Kursiveringen tror jeg ikke fejler noget.
Venlig hilsen
Marie Bilde, redaktør.

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig